onsdag 17 september 2014

Himmelstrand

En morgon vaknar en grupp människor att de flyttats från campingen där de bott till tomheten. Allt som finns kvar är fyra husvagnar, åtta vuxna, två barn, en hund och en katt. Runt omkring dem finns bara en tomhet, en gräsyta som sträcker sig långt de kan se och en blåhimmel utan sol. Här finns bland annat en fotomodell som har passerat toppen på karriären, ett före detta fotbollsproffs, en ica-handlare och mjölkbönderna Lennart och Olof (som presenterar sig med repliken ”tänk på gamla centerledare”). Det dröjer inte länge innan förrän alla börjar ta olika roller i gruppen i ett försök att lösa den uppkomna situationen. Det dröjer inte länge förrän det börjar hända allt märkligare saker. Samtidigt så spelar radion bara svensktopplåtar av Peter Himmelstrand.

Himmelstrand är den svenske skräckmästaren John Ajvide Lindqvists första roman på fyra år, och den har varit efterlängtad. Det har då även gjort att förväntningarna på boken hunnit bli ganska höga och kanske även lite smått orealistiska. Ajvide Lindqvist är oerhört skicklig på det han gör och skriver väldigt bra med intressanta karaktärer och kan skapa läskiga stämningar i det till synes normala. Däremot så väntar jag mig att det ska bli läskigt, vilket tar udden av det läskiga. Även om boken kanske inte riktigt lever upp till mina (orealistiskt) höga förväntningar så är det fortfarande väldigt bra bok och ingen Ajvide Lindqvist sitter ohotad på den svenska skräcktronen. Själv så har jag redan börjat se fram emot hans nästa roman som ska handla om Palme-mordet och som han pratat om ganska länge nu. I väntan på den så tänker jag hålla mig borta från Brunkebergstunneln i Stockholm.


Ordfront skickade boken

Inga kommentarer: