lördag 18 oktober 2014

Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara dig nära)

När jag på semestern besökte Ellen Keys Strand ganska spontant (jag hade inte koll på att det låg så pass nära Vadstena) så kände jag att jag skulle vilja veta mer om denna fascinerande kvinna och den första bok som jag kom att tänka på var Anneli Jordahls Jag skulle vara din hund (bara jag finge vara i din närhet). Det är visserligen en roman och inte en faktabok, men en välskriven roman kan ge en väldigt levande bild av en person. Dessutom så har jag hört många som varit förtjusta i boken. Det är en fantastisk liten bok om en speciell kvinna och en olycklig kärlekshistoria. Grunden i boken är Ellen Keys romans med Urban von Feilitzen, en romans som bestod av hundratals brev och några få möten. Medan Ellen arbetade som lärare i Stockholm, levde Urban med sin fru och fyra barn utanför Linköping. Vi möter en kvinna som närmar sig medelåldern och som önskar sig barn och som älskar en man som inte kan ge henne det och det äter upp henne inifrån. Anneli Jordahl har verkligen skrivit en underbar bok där det verkligen känns som att man kommer Ellen Key nära.

Inga kommentarer: