tisdag 28 oktober 2014

Liv till varje pris

Kristina Sandberg har med Liv till varje pris kommit fram till den tredje och sista delen i trilogin om hemmafrun Maj i Örnsköldsvik. Boken tar vid samma olycksaliga natt som den förra boken, Sörja för de sina, slutar med, när hela familjen Berglund är i Stockholm för att fira Tomas femtioårsdag. Sedan fortsätter Majs liv att gå sin gilla gång med matlagning, kakbak, städning och den ständiga oron för allting hela tiden. Oron för vad andra ska tycka och tänka om Maj, oron för barnen, särskilt för dottern Anita (som är för tjock, för smal, för intelligent, har lite dålig hy, riskerar att hamna på glasberget, träffar för få killar, kan bli gravid) och yrseln som inte vill ge med sig. När sedan 50-talet övergår i det mer moderna 60-talet så sätts Majs trygga värld i gungning och hon tvingas anpassa sig till de förändringar som uppkommer.


Precis som de två tidigare delarna, Att föda ett barn och Sörja för de sina, så är Liv till varje pris en fenomenal bok som handlar om det lilla livet från en hemmafrus perspektiv. Egentligen borde det inte vara så fängslande att läsa tre tegelstensromaner om hushållsbestyr, men Kristina Sandberg har verkligen lyckats med sitt romanbygge och skapat tre romaner som är svåra att lägga ifrån sig och som verkligen drar in läsaren. Trots att det på ytan inte verkar hända så mycket, så händer ett helt liv under ytan. Jag tycker också om att Maj är en huvudkaraktär som man inte nödvändigtvis behöver tycka om hela tiden, bitvis har jag tyckt illa om henne och hennes konstanta oroande över allt möjligt. Samtidigt så påminner hon till viss mån om både min farmor och mormor, även om de är ungefär tio år yngre än Maj. Nu kommer jag att hålla tummarna för att Kristina Sandberg kommer att ta hem årets Augustpris, något som skulle vara ytterst välförtjänt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ser verkligen fram emot att få läsa den avslutande delen. Det tänker jag göra under en lång tågresa. Även jag tycker att det är befriande att huvudpersonen inte är allt igenom god, vilket ofta är fallet i böcker. Bitvis har jag varit arg på Maj.

bloggbohemen sa...

Måste nog ge den här trilogin en chans, men tegelstensskräck till trots. Böckerna verkar berätta en historia som jag egentligen borde älska. Kanske klickar jag hem trilogin lagom till jul.