lördag 3 januari 2015

2014 - en nördigare sammanfattning

Idag tänker jag göra en lite mer nördig sammanfattning av läsåret 2014 och som bygger på mitt exceldokument. I år har det blivit 71 lästa böcker, det är betydligt mindre än rekordåret 2013s 101 böcker, men det är en mer normal nivå. Framförallt så består skillnaden i att jag lyssnat på betydligt färre ljudböcker i år, 13 mot 29 under 2013.

Antal lästa böcker: 71
Antal pappersböcker (inklusive e-böcker): 58
Antal ljudböcker: 13
Antal böcker utgivna 2014: 39
Antal böcker lästa på svenska: 68
Antal böcker lästa på engelska: 3 (här behöver jag verkligen skärpa mig)
Antal böcker lästa på originalspråk: 37
Antal deckare: 8
Antal klassiker: 3 (även här behövs skärpning)
Antal faktaböcker: 7
Antal böcker skrivna av manliga författare: 26
Antal böcker skrivna av kvinnliga författare: 43
Antal böcker skrivna av manlig och kvinnlig författare: 2
Antal recensionsexemplar: 19
Antal länder representerade i läsningen: 15

Fördelningen mellan länderna:
31 böcker – Sverige
10 böcker – USA
6 böcker – Frankrike, England
5 böcker – Tyskland
3 böcker – Norge
2 böcker – Irland

1 bok – Brasilien, Japan, Kanada, Australien, Italien, Danmark, Finland, Island

Inga kommentarer: