fredag 2 januari 2015

Året med Kulturkollos enkät

Jag tänkte försöka sammanfatta läsåret 2014 med hjälp av Kulturkollos monsterenkät med en rad olika kategorier.

Årets mest oväntade: Tiden går så långsamt när man tittar på den av Josefine Lindén – en debut som var väldigt bra.

Årets klassiker: Ensam i Berlin av Hans Fallada – jag tog visserligen paus på nio månader en bit in i boken, men det var en väldigt bra bok

Årets knock out: Stål av Silvia – det är sällan böcker som man har väldigt höga förväntningar på verkligen lever upp till dem som Stål gjorde

Årets kvinnokamp: Liv till varje pris av Kristina Sandberg – den avslutande delen i trilogin om hemmafrun Maj och som ser på 1900-talet från köket

Årets gråtfest: Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt – en berättelse om kärlek, sorg och vänskap under aidsepidemi

Årets historiska: Pottungen av Anna Laestadius Larsson – den andra delen i trilogin om kvinnorna som levde i slutet av 1700-talet

Årets obehagligaste: Himmelstrand av John Ajvide Lindqvist – inte hans bästa, men ändå en ganska obehaglig bok

Årets dystopi: Hungerspelen av Suzanne Collins – väldigt bra och hemsk, och även årets enda dystopi

Årets nya bekantskap: Kjell Westö, vars Hägring 38 var en av årets bästa böcker och en ny bekantskap för mig

Årets utmaning: Kanada av Richard Ford – en bok inte levde upp till mina förväntningar och som krävde disciplin för att ta sig igenom

Årets tegelsten: Den hemliga historien av Donna Tartt – en modern klassiker som alla andra verkar ha läst, jag blev dock inte så imponerad.

Årets ögonöppnare: Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson – även om jag visste att romer behandlats illa genom historien så hade inte koll på att det varit fullt så illa

Årets återseende: Den trevlige polisen Erlendur var tillbaka i Arnaldur Indriðasons senaste deckare Nätterna i Reykjavik, visserligen som ung och nybakad polis, men ändå tillbaka

Årets aldrig mer: Lars Kepler – efter Stalker så känns det som att jag Kepler ska gå skilda vägar.

Årets huvudperson: Katniss Everdeen i Hungerspelen – det behövs alltid fler unga kvinnor i film och litteratur som starka, kloka och spöar skiten ur motståndarna

Årets bifigur: Den tysktalande leguanen i Martina Montelius Främlingsleguanen, en figur som var ganska märklig

Årets filmupplevelse: Inside Llewyn Davis – bröderna Coens film om den misslyckade folkmusikern Llweyn Davis som hela tiden lyckas ställa till det för sig. Magi uppstod dock varje gång Oscar Isaac sjöng.

Årets kulturella höjdpunkt: Sigtuna Litteraturfestival i augusti var väldigt trevlig med många intressanta författarsamtal och kringarrangemang.

Årets magplask: Läsarna i Broken Wheel rekommenderar av Katarina Bivald – en bok som inte alls levde upp till mina förväntningar

Årets kan-inte-släppa-den: Expeditionen av Bea Uusma – visserligen läste jag boken under 2013, men det var under 2014 som jag fördjupade mig i Andrée-expeditionens öde genom att läsa Med örnen mot polen och besöka Andrée-museet i Gränna

Årets skämskudde: Bridget Jones - Mad about the boy av Helen Fielding – läste jag endast för att jag gillade de första böckerna om Bridget Jones och för att den fanns för en mycket billig peng på second hand-affär

Årets lyckopiller: Den brittiska komikern Miranda Hart för två roliga böcker och den underbara komediserien Miranda

Årets debut: Anna Lihammars deckardebut Medan mörkret faller var riktigt bra och jag ser fram emot bok nummer två som kommer i mars

Årets citat: Such fun (från Miranda)

Årets skandal: Att Majgull Axelsson inte ens nominerades till Augustpriset för Jag heter inte Miriam

Årets scen: Richard III på Dramaten – en underbar upplevelse med Jonas Karlsson i titelrollen

Årets TV-serie: Miranda – brittisk sit-com som överraskade mig med att skratta mer än jag gjort på många år åt något som visats på tv

Årets titel: Jag skulle vara din hund (bara jag finge vara i din närhet) av Anneli Jordahl – har några år på nacken, men det är fortfarande en underbar titel


2 kommentarer:

Lena sa...

Trevlig sammanfattning!

Lotta sa...

Such fun indeed!
Borde ha inkluderat Miranda i min lista också, skäms på mig...