söndag 18 januari 2015

Allt det där jag sa till dig var sant

En ung kvinna som vi aldrig får veta namnet på anländer till en folkhögskola på den skånska landsbygden och redan på bussen på väg dit träffar hon en ung man som också ska gå skolan. Han börjar kalla henne för en rad olika namn som Lilja, Sylvia, Astarte och Vivenne och berättar deras historia med utgångspunkt från stora poeter och deras lidande kvinnor. Han som är missförstådd, som döpt om den allmänna linjen han går på till specifik linje eftersom han aldrig gör något allmänt och som trots att han kan så många ord inte verkar förstå det lilla ordet nej.


Allt det där jag sa till dig var sant är Amanda Svensson tredje roman och den andra som jag läst av henne (jag läste debuten Hello Dolly för några år sedan). Det här är en väldigt bra, stark och gripande berättelse om en ung kvinna som söker efter sin identitet och som fastnar i en destruktiv relation. Allt det där jag sa till dig var sant är också den senaste boken från P1s Radioföljetången, där Louise Ryme har gjort en fantastisk inläsning som verkligen gör att berättelsen blir levande.

Inga kommentarer: