tisdag 6 januari 2015

Kattbergen

När den unga journalisten Neles morfar dör börjar hon intressera sig för familjen historia och ger sig ut på en resa genom Östeuropa. Det finns saker som måste ställas till rätta för att förbannelsen ska kunna brytas. Parallellt med att Neles historia så berättas morfaderns historia om hur människor blev brickor i det politiska spelet under andra världskriget och fördrevs från sina hem i Europas östra delar. När gränserna drogs om fördrevs polackerna från den ukrainska delen av Galizien, en del av dem hamnade i Schlesien där tog över gårdarna från tyskarna som fördrivits när den delen av Östtyskland hamnade i Polen.


Kattbergen blev den bok som både fick avsluta läsåret 2014 och decembers tyska tema. Det är också den fjärde boken på en månad som behandlar andra världskriget och nazismen på något sätt. Det här är en bok som jag haft liggande här hemma sedan jag vann den när jag tippade rätt resultat i en match under sommarens fotbolls-VM (tack Uruguay för det resultatet), utan att den blivit läst. Berättelsen i sig är intressant och handlar om en del av andra världskriget som jag inte kände till så mycket om tidigare och boken är ganska lättläst med ett bra flyt. Trots det så är det någonting som gör att berättelsen inte riktigt griper tag i mig.

Inga kommentarer: