lördag 12 december 2015

Bloggstafett för medmänsklighet

Idag ordnar Kulturkollo en bloggstafett för medmänsklighet och under hela dygnet så kommer det att dyka upp inlägg på en rad olika bokblogggar.

Idag när det känns som att världen omkring oss bara blir allt mörkare och att medmänskligheten blir allt mer sällsynt så ordnar Kulturkollo den här bloggstafetten för medmänsklighet. I mitt bidrag till stafetten kommer jag att leta efter medmänsklighet i litteraturen.

En av de första som jag kom att tänka på är Regina i Sara Lövestams böcker om privatdetektiven Kouplan, Sanning med modifikation och Önska kostar ingenting. Regina har ingen speciellt stor roll i böckerna, men det är hon som har den papperslöse Kouplan som inneboende och som inte säger någonting när han inte har pengar till hyran, utan lagar istället mat till honom.

Överlag så finns det många människor med stor medmänsklighet i just Sara Lövestams böcker och ett bra exempel finns i hennes andra roman I havet finns så många stora fiskar, som handlar om den femårige Malte, vars sociala skyddsnät har stora hål. När en man börjar närma sig Malte så finns det en människa som ser allt genom sitt fönster och som bryter sin isolering för att kunna rädda en pojke som hon aldrig pratat med.

En annan bok som jag älskat sedan barndomen är Michelle Magorians fantastiska God natt, mister Tom om den åttaårige William som evakuerats till den engelska landsbygden från det bombade London under andra världskriget och som hamnar hos den buttre Tom. Tom visar snart upp en stor medmänsklighet när han tar sig an den traumatiserade pojken och får honom att växa och utvecklas som människa.


Det finns många fler exempel, men den här gången nöjer jag mig med tre

Hela schemat för dagen ser ut så här:

9 kommentarer:

Mrs E (ibland Grefvinnan) sa...

Godnatt Mr Tom är ett fantastiskt bra exempel - åh vad den är fin!

Ljusletaren sa...

Tack för ditt inlägg plus tips om medmänsklighet i olika böcker/kram

Kulturkollo Linda sa...

Mister Tom är verkligen en av de finaste karaktärerna i litteraturen, Sara Lövestams bok har jag inte läst, så stort tack för tipset.

Ina sa...

Bra val.. Nu ska jag läsa Sara L.s I havet finns så många stora fiskar. Har uppfattat den som så mörk men nu förstår jag att det finns ett hopp.

Anna sa...

Tänk att nu måste jag läsa Lövestam - tack för tips!

http://tittelina.blogspot.com sa...

Tack för tipsen! Vill verkligen läsa Sara L.

Hanna på Feministbiblioteket sa...

Godnatt Mister Tom är verkligen en fantastisk bok!

Sara Pepparkaka sa...

Sara Lövestam har jag intr läst, kanske det vore en bra författare att ha med i en eventuell Boktolva nästa år!

Mia Eggimann sa...

Ja Godnatt Mister Tom är en fin bok