tisdag 1 december 2015

En tisdagsutmaning om Berlin

Det var länge sedan jag var med i Kulturkollos tisdagsutmaning, men när det den här veckan handlar om Berlin så kunde jag inte låta bli att svara på den.

Skriv om en bok eller om en film du gillar som utspelar sig i Berlin!
Här finns det ganska mycket att välja på, framförallt när det kommer till böcker. En väldigt bra och stark bok om Berlin under andra världskriget är Hans Falladas Ensam i Berlin som handlar om arbetarklassparet Otto och Anna Quangels motstånd mot regimen genom att lägga ut brev på olika ställen i staden.

En film som jag tycker väldigt mycket om är Good Bye Lenin! som är den fina berättelsen om Alexander Kerner som försöker återskapa det nyss sönderfallna DDR för sin mamma som legat i koma sedan alldeles innan murens fall.

Har du varit i Berlin? Vilken kulturell upplevelse får inte missas där? (eller, om du inte varit där: Vad skulle kunna få dig att åka dit? Vad längtar du efter?)
Jag har varit i Berlin två gånger, senast för precis ett år sedan då jag bland annat strosande omkring på olika julmarknader, vilket är något som rekommenderas om man är där så här års. Annars så tyckte jag om den mäktiga panoramautsikten man får från glaskupan på Riksdagshusets tak. Jag tycker även att man bör besöka Gendarmenmarkt (som även har en trevlig julmarknad), Brandenburger Tor, Berliner Dom, Museum Insel, Checkpoint Charlie tyckte jag visserligen var en turistfälla, men ändå intressant att passera alldeles i närheten finns en del av muren kvar. När det gäller museum så tyckte jag att Stasimuseet var väldigt intressant (även om det när jag var där bara fanns information på tyska) och nu senast tyckte jag att The Story of Berlin som handlar om stadens 800-åriga historia var väldigt intressant.

2 kommentarer:

Monika sa...

Ja, det finns nog en hel del att se i Berlin.

Kulturkollo/Carolina sa...

Jag har aldrig varit i Berlin vid den här tiden, och skulle gärna vilja besöka någon av julmarknaderna.