söndag 10 september 2017

Mannen som sökte sin skugga

På kvinnofängelset Flodbergas säkerhetsavdelning avtjänar Lisbeth Salander ett kortare straff efter det som hände i förra boken, Det som inte dödar oss. Även om Salander försöker hålla sig undan de konflikter som finns mellan fångarna, men avdelningens informella ledare Benito trakasserar en ung kvinna från Bangladesh kan hon inte hålla sig från att ingripa. När Salander gamle förmyndare Holger Palmgren besöker henne i fängelset, trots att han numera är svårt sjuk, efter att ha fått tag på dokument som ger nya uppgifter om de övergrepp som Salander utsattes för i sin barndom av myndigheterna börjar hon genast att göra efterforskningar. Till sin hjälp tar hon som vanligt journalisten Mikael Blomkvist på tidningen Millenium.


Mannen som sökte sin skugga är den femte boken i Millenium-serien om Lisbeth Salander och Mikael Blomkvist och det är den andra boken som skrivs av David Lagercrantz. Jag är visserligen ett fan av Lagercrantz författarskap sedan tidigare, men jag tycker ändå att hans två böcker är bättre än de tre första som Stieg Larsson skrev. Den här boken tycker jag är riktigt bra och välskriven deckare med en tajtare historia än den förra boken, Det som inte dödar oss, som gör att intrigen håller hela vägen. Sedan så gillar jag att de mer vetenskapliga utläggningarna som är en del av berättelsen och så är det ett plus att det förekommer relativt lite våld i boken. Jag kommer definitivt att även läsa Lagercrantz tredje bok i serien när den kommer om ett par år.

Sedan så tycker jag att det bara är roligt att jag fått ett av exemplaren med fel titel på bokryggen. 

Inga kommentarer: