tisdag 12 september 2017

Veckoutmaning: Barnböcker som förtjänar fler läsare


Den veckan handlar det om barnböcker hos Kulturkollo och veckoutmaningen handlar om barnböcker som förtjänar fler läsare,

Och visst finns det väldigt många fina böcker som verkligen borde hitta fler läsare! Så därför utmanar vi er denna vecka att tipsar om era bästa barnboksskatter. Tänk inte bara på dina egna barndomsfavoriter (även om det är roligt att höra om dem också) utan fundera också på andra intressanta perspektiv. Böckerna får gärna ha en lite annorlunda vinkling i tema, ursprung eller utseende. Har du tips på en fantastisk bilderbok från något avlägset land eller kanske en kapitelbok med en härlig antihjälte i huvudrollen? Böcker att läsa för barn, böcker som barn kan läsa själva. Tipsa på!

 

Jag känner att jag inte har så stor koll på vilka barnböcker om finns idag och som är populära, därför kommer mina tips att handla om äldre böcker. I brist på egna barn har jag försökt uppmuntra läsandet hos mina syskonbarn, men de visar inte upp samma intresse för böcker som moster.

 

En bok som jag själv älskade som liten och som jag köpte till äldsta systerdottern när hon fyllde två år och som även hon älskade var Sagan om den lilla, lilla gumman av Elsa Beskow. Det är fascinerande att en bilderbok som gavs ut första gången 1897 fortfarande är populär och går hem hos barn 120 år senare.

 

En bok jag tyckte var intressant och spännande som barn var Chendru får en tiger – en berättelse om en pojke i den indiska djungeln av Astrid Bergman Sucksdorff. Det var en bok som kändes väldigt exotisk eftersom den handlade om en helt annan verklighet än den jag levde. Dessutom var den illustrerad med foton, så man fick verkligen de pojken och tigern.

 

Hos min mormor och morfar fanns en bok som jag tyckte var fantasieggande och exotisk eftersom den visade en annorlunda kultur långt borta, det var Eva möter Noriko-san. Boken handlar om att Eva åker till Japan för att träffa japanska Noriko och får lära sig om den japanska kulturen. Bokens bilder är tagna av Anna Riwkin-Brick och texten är skriven av Astrid Lindgren. Då boken kom redan 1956 var den även en av mammas favoritböcker som barn.

 

En sista bok som jag hittade i min bokhylla när jag nyligen gjorde en omorganisation är Hemma på Vidda – med renflocken på flyttfot av Bodil Hagbrink. Jag älskade boken som barn och när jag nu läste om den så gillar jag den fortfarande. I boken får vi följa Marit Inga och hennes familj under ett år när de flyttar runt med renflocken på Finnmarksvidda.

2 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Jag känner tyvärr inte igen någon av dina.

Ulrica (Kulturkollo) sa...

Tack för dina tips. En fin bredd med flera olika kulturer representerade.