torsdag 7 september 2017

Olikhetsutmaningen: tjock och tunn

Nu när sommaren är slut så har enligt O dragit igång med olikhetsutmaningen igen och den första frågan handlar om tjock och tunn.

Generellt blir jag alltmer förtjust i tunna böcker och tycker ofta att tjocka böcker skulle vinna på att redigeras ner (i ärlighetens namn behöver en del böcker inte ens vara särskilt tjocka för att jag ska tycka att de borda kortas ner). Trots det så läste och älskade jag Ett litet liv av Hanya Yanagihara, som är över 700 sidor och som jag inte tyckte var för lång alls. Dessutom är jag väldigt sugen på att läsa nyöversättningen av Leo Tolstojs Krig och fred som kommer ut nu i dagarna och som är så tjock att Lind & Co ger ut den i fyra band.


En författare som kan konsten att få in mycket på få sidor är Jonas Karlsson vars båda romaner, God jul – en berättelse och Jag är en tjuv är både tunna och briljanta. En annan tunn bok som innehåller väldigt mycket är Agnes Lidbecks debutroman Finna sig, som handlar om en kvinna som hela tiden söker bekräftelse hos män.

3 kommentarer:

Ugglanoboken sa...

Ett litet liv är verkligen helt fantastisk läsning!

Mrs Calloway sa...

Ett litet liv läste min läsecirkel över sommaren. ett par stycken tyckte att den var för tjock, andra tyckte att den var alldeles lagom. Agnes Lidbecks roman är verkligen jättebra

enligt O sa...

Håller helt med om Ett litet liv och gillar också Jonas Karlssons böcker. Däremot har jag inte läst Lidbeck. Tack för tipset!