fredag 22 juni 2018

Den lilla bokhandeln runt hörnet


Nina Redmond jobbar som bibliotekarie och älskar att para ihop rätt läsare med rätt bok. När biblioteket som hon jobbar på ska läggas ner står hon utan jobb. När hon får se en annons för en skåpbil får hon en idé, hon ska öppna en bokaffär på hjul som ska ta böckerna närmare de som behöver dem. För att kunna genomföra idén måste hon bryta upp från sitt gamla liv och börja om på nytt.

Den lilla bokhandeln runt hörnet av Jenny Colgan är en bok som många verkar älska och den är även en av de nominerade böckerna till Årets bok. Jag tycker om att variera min läsning med att läsa olika sorters böcker och jag brukar kunna uppskatta en bra feelgoodbok. Den här boken blev jag dock inte särskilt förtjust i och tyckte att den var ganska ocharmig och att själva intrigen var lite för orealistisk, plus att slutet var lite väl förutsägbart. Jag tror inte att kommer att läsa någon mer bok av Colgan.

2 kommentarer:

Anna sa...

Tycker att Colgans böcker är lite för mallade, man vet väldigt väl vad man får och det är få överraskningar. Könsrollerna är stereotypa och hon bygger mycket av berättelsen på att man skall tycka att kvinnan är framåt och tar sig för utan hjälp av män. Sunkig inställning egentligen. Men för mig så har de ändå sin charm, som vuxensagor så funkar de och särskilt när man är trött i huvudet.

Lena sa...

Skall snart läsa den boken.