Det finns olika
sätt för hur böcker väcker mitt intresse och den här boken gjorde det på ett
lite oväntat sätt. Förra veckan blev jag inbjuden till ett möte om nudging och
om det skulle vara något som skulle passa avdelningen som jag jobbar på. Eftersom
jag inte visste vad nudging var och eftersom jag är nyfiken av mig googlade jag
och fick redan på att det handlar om att hjälpa människor att göra rätt val
genom att ge de en liten knuff i rätt riktning. Det är något som många företag
redan ägnar sig åt och Richard Thaler fick Nobelpriset förra året för sin
forskning i ämnet. Nudging ingår i beteendeekonomi (ytterligare ett ämne som
jag inte hört talas om tidigare) och av en slump visade det sig att fanns en e-bok
att låna på biblioteket som kom på svenska så sent som i början av året. Det var
Ologiskt: varför smarta människor fattar
irrationella beslut av Dan Ariely, en populärvetenskaplig som omedelbart väckte
mitt intresse.
Boken
handlar om hur vi människor inte är så rationella som vi kanske tror att vi är
och Ariely har tillsammans med sina kollegor gjort experiment som visar att
våra irrationella beslut ofta är både systematiska och förutsägbara. Det är
nämligen så att vi inte bara fattar irrationella beslut, vi fattar dessutom
även samma beslut om och om igen. Det kanske inte låter som det mest spännande
ämnet, men Ariely presenterar det på ett
sätt som skapar ett omedelbart intresse.
I höst
kommer det en ny bok av Dan Ariely och Jeff Kreisler, Pengar på hjärnan: Feltänk, fallgropar och smartare strategier, som
handlar om ekonomi och som verkar vara intressant.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar