fredag 8 juni 2018

Ologiskt: varför smarta människor fattar irrationella beslut


Det finns olika sätt för hur böcker väcker mitt intresse och den här boken gjorde det på ett lite oväntat sätt. Förra veckan blev jag inbjuden till ett möte om nudging och om det skulle vara något som skulle passa avdelningen som jag jobbar på. Eftersom jag inte visste vad nudging var och eftersom jag är nyfiken av mig googlade jag och fick redan på att det handlar om att hjälpa människor att göra rätt val genom att ge de en liten knuff i rätt riktning. Det är något som många företag redan ägnar sig åt och Richard Thaler fick Nobelpriset förra året för sin forskning i ämnet. Nudging ingår i beteendeekonomi (ytterligare ett ämne som jag inte hört talas om tidigare) och av en slump visade det sig att fanns en e-bok att låna på biblioteket som kom på svenska så sent som i början av året. Det var Ologiskt: varför smarta människor fattar irrationella beslut av Dan Ariely, en populärvetenskaplig som omedelbart väckte mitt intresse.

Boken handlar om hur vi människor inte är så rationella som vi kanske tror att vi är och Ariely har tillsammans med sina kollegor gjort experiment som visar att våra irrationella beslut ofta är både systematiska och förutsägbara. Det är nämligen så att vi inte bara fattar irrationella beslut, vi fattar dessutom även samma beslut om och om igen. Det kanske inte låter som det mest spännande ämnet, men Ariely  presenterar det på ett sätt som skapar ett omedelbart intresse.

I höst kommer det en ny bok av Dan Ariely och Jeff Kreisler, Pengar på hjärnan: Feltänk, fallgropar och smartare strategier, som handlar om ekonomi och som verkar vara intressant.

Inga kommentarer: