onsdag 13 juni 2018

Difficult women


Den amerikanska författaren Roxane Gay har segat upp som en favorit hos mig de senaste åren och när jag i Brighton i våras hittade en bok av henne som jag inte kände till sedan tidigare passade jag på att köpa den. När jag började läsa Difficult women visade det sig att det var en novellsamling, ett format som vanligtvis inte brukar passa mig, men den här boken var ett undantag. I alla berättelser är det kvinnorna som står i centrum och de kommer från olika delar av samhället och de är passionerade, starka, egensinniga, och helt enkelt mänskliga. Här finns bland andra kvinnan som är gift med en identisk tvilling och som inte låtsas märka att bröderna brukar byta plats med varandra, strippan som behöver pengarna för att betala för college och som värjer sig mot en närgången kund och en färgad ingenjör som flyttar till norra Michigan för ett jobb och som väcker nyfikenhet bland sina kollegor. En del av de 21 novellerna är bra ett par sidor långa, medan andra är uppemot 20 sidor. Alla noveller är bra och Gay har ett fantastiskt språk. Jag hoppas att även den här boken kommer på svenska så småningom.

Inga kommentarer: