tisdag 1 januari 2013

2013 - ett nytt år

Idag när vi har vänt blad i almanackan och 2013 ligger som ett oskrivet blad framför oss, så funderar jag på det som ligger framför mig. Jag har sett att många bokbloggare planerar läsutmaningar för det kommande året, men eftersom jag usel på att planera mitt läsande så hoppar jag över det. Nästan i alla fall. Jag planerar att fortsätta den påbörjade genomläsningen av Maj Sjöwalls och Per Wahlöös deckarsvit Roman om ett brott. Innan julledigheten så hann jag med fem av de tio böckerna, så där är jag halvvägs. Jag tänker också försöka ta tag i Haruki Murakamis 1Q84 trilogi som står och väntar i hyllan (har kommit 50 sidor in i första boken, men lägger bort den när det dyker upp andra böcker hela tiden).

Jag har inte så bra koll på vad det kommer för böcker under året, men det finns i alla fall några som jag ser fram emot att läsa;

De två avlutande delar i Jonas Gardells trilogi Torka aldrig tårar utan handskar, Sjukdomen och Döden

Kate Mortons En välbevarad hemlighet (The Secret Keeper) som kommer på svenska i vår

Kate Mosses Citadel om/när den kommer på svenska, helst i pocket eftersom den verkar vara en tegelsten, i likhet med de två tidigare delarna i trilogin

Lucy Dillons Och så levde lyckliga, som jag redan står i kö till på biblioteket

Jag kan känna att jag borde läsa fler böcker på engelska, men kan ibland vara lite för snål för att köpa dem och biblioteket köper inte in allt på engelska. Annars så är planen för 2013 att forstätta med att bara läsa böcker som jag vill läsa.

Inga kommentarer: