lördag 5 oktober 2013

Fredagsmys

Ända sedan jag köpte Maria Zihammous kokbok Fransk bistro i februari så har varit sugen på att prova att göra en tarte tatin, vilket är en uppochnervänd äppelkaka med smördeg som gräddas i stekpannan. Nu har det äntligen blivit av, bland annat efter att ha fått lite tips från Hela Sverige bakar på Sjuan. Det visade sig inte vara så svårt som jag trodde (särskilt som att jag köpte smördegen färdig) och gott blev det. Även om kakan smakade bra kylskåpskall till frukostefterrätt, så kommer den bäst till sin rätt medan den är varm.
 
En nygräddad tarte tatin utgjorde tillsammans med en kanna te och den finstämda filmen Snille och smak, om Svenska Akademiens arbete, mitt fredagsmys i soffan.

Den oerhört inspirerande kokboken Fransk bistro, som är en av mina absoluta favoriter, finns att köpa här och här.

Inga kommentarer: