fredag 21 februari 2014

Bokbloggsjerka 21 – 24 februari

Det är äntligen fredag efter en lång arbetsvecka (som blev extra långa av att jag legat en dag före hela veckan, så det här är fredag nummer två) och det betyder att det har blivit dags för veckans bokbloggsjerka.

Om du bara fick läsa en bok för resten av ditt liv, vilken skulle det vara?

Vilken mardröm att bara få läsa en bok resten av livet. En strategi vore att leta upp den tjockaste boken man kan hitta så att den räcker ett tag, och det gör inget om den är lite trögläst. Men å andra sidan så kanske det inte är så roligt att bara ha en supertjock, trög bok att läsa resten av livet. Troligtvis skulle valet falla på Jane Austens Stolthet och fördom, den är så bra att den nog skulle hålla resten av livet. Kanske skulle jag kunna fuska och välja Jane Austens samlade verk i ett band för att kunna variera läsningen lite.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Ja verkligen en hemsk tanke. Jag har nog aldrig läst Jane Austen bara sett filmen.
Mia

Sanna sa...

Austen är ett bra val, den håller för många omläsningar!

Monika sa...

Samlade verk i ett band är en underbar tanke, oavsett författare. Då skulle man ju klara sig ett tag :)

Lotten sa...

Funderade också på om Samlade verk skulle gillas ;-)

Carro sa...

Samlade verk var ju smart! :)

[Anna] sa...

En skrämmande tanke!! Jag tar en tjock stephen king bok jag :)

Carolina sa...

Austen är ett bra val, tycker jag! Jag har faktiskt en bok med hennes samlade verk där hemma. Väldigt tjock och med väldigt tunna sidor med pytteliten text. Så jag är väl förberedd om någon kommer och tar alla mina böcker utom en. (läskiga tanke)

bloggbohemen sa...

Tänk jag gillar inte att läsa Austen, men om jag istället fick se hela BBC-serien från 90-talet så skulle jag var nöjd. :)

Boklysten sa...

Bra tanke med Samlade verk.

Emmas hylla sa...

Samlade verk-knepet tänkte jag inte på, typiskt att jag redan svarat :)

Vargnatts bokhylla sa...

Ja Austens samlade verk hade nog fungerat som svar för mig också :)

Hanneles bokparadis sa...

Austen håller för några omläsningar!

Helena sa...

En härlig bok (och ännu bättre som en del i samlade verk) :)

Lena sa...

har aldrig läst Stolthet och fördom, men kan absolut tänka mig att göra det någon gång!

Sara Pepparkaka sa...

Jamen, ett bra val, speciellt en samlingsvolym skulle säkert vara bra.

Ewa K sa...

Det är en fruktansvärd tanke. Tur att det inte är verklighet.

Unknown sa...

Jane Austen är en fantastisk författare. Jag skulle gärna välja hennes samlade verk.

Anonym sa...

Bra val. Den är verkligen en klassiker som tål att läsas om och om igen.

Zelly sa...

Usch verkligen en hemsk tanke. Jag har bara läst en Jane Austen bok, är sugen på att läsa flera.

Freja sa...

Samlade verk är nästan ett måste, och Austens samlade verk skulle alldeles klart hålla för ett antal omläsningar!