måndag 17 februari 2014

Tematrio - HBTQ

Den veckan är det HBTQ-tema i Lyrans tematrio och så här skriver hon;

Det bloggas och skrivs en hel del just nu om sexuell läggning/identitet. Bra att detta uppmärksammas. Temat för veckan är därför texter med HBTQ-teman. Berätta om tre läsvärda böcker med någon form av HBTQ-tema!

Torka aldrig tårar utan handskar av Jonas Gardell - en fantastisk trilogi om kärleken mellan Benjamin och Rasmus och den tragedi som drabbade så många unga män på 1980-talet när AIDS kom. Böckerna visar även hur annorlunda synen på homosexuella var för inte alls särskilt länge sedan.

Tillbaka till henne av Sara Lövestam - en underbar bok som dels utspelar sig i nutid och dels under kampen för den kvinnliga rösträtten under det tidiga 1900-talet. Dessutom så upptäcker lärarinnan Signe den förbjudna och hemliga kärleken till andra kvinnor.

Skuggserien av Maria Gripe - som inleds med Skuggan över stenbänken och som följs av ...och de vita skuggorna i skogen, Skuggornas barn och Skugg-gömman och handlar om Berta till vars familj Carolin kommer som jungfru. Carolin leker med könsrollerna och är ibland klädd som Carl, en person som Berta först tar för Carolins bror. 

6 kommentarer:

Carro sa...

Ja, Jonas Gardells trilogi är verkligen viktig läsning tycker jag.

Sanna sa...

Jag lånade just Lövestam som e-bok och ska försöka hetsläsa den innan vinter-OS är slut, hittills är den bra!

Boklysten sa...

Torka aldrig tårar tänkte jag börja läsa snart.

Lena sa...

Trilogin av Gardell kommer jag absolut att läsa någon gång framöver.

Marie sa...

Kul att du har med Maria Gripe. Jag har läst alla skugg-böcker, men hade inte en tanke på dem i det här sammanhanget. Tycker väldigt mycket om hennes böcker.

Helena sa...

Lade ingen större vikt på Carl/Caroline när jag läste Skuggserien för längesen, fokuserade väl på andra saker :)