måndag 5 december 2016

Tematrio - Fåglar och flygfän

Den här veckan har Lyrans tematrio ett lite annorlunda tema,
Berätta om tre böcker vars titel innehåller referenser till en fågel eller en flygande insekt!

Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe är en av mina favoritböcker från barndomen.

Steglitsan av Donna Tartt är dels en bok som har funnits i min att läsa-hög väldigt länge nu och dels en fågel.


När duvorna försvann är Sofi Oksanens uppföljare till Utrensning, en riktigt bra bok som hamnade i skuggan av sin föregångare.  

10 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Jag har inte heller kommit till skott med Steglitsan, den är så himla tjock!!! Oksanen vill jag läsa också. Gripe jättebra. Mina "fågelböcker" råkade bli amerikanska.

Mrs Calloway sa...

Steglitsan stod jag inte ut med. läste ungefär hälften och sedan tappade jag intresset. Oksanen är alltid intressant. har just avslutat Norma

Robert W sa...

Har inte läst någon av dina böcker, men Oksanen vill jag läsa någon gång.

Hanneles bokparadis sa...

Kun kyyhkyset katosivat tror jag har på finska i hyllan, signerad.

Boklysten sa...

Steglitsan har jag i min trio också. De två andra har jag inte läst men båda väntar i bokhyllan

Helena sa...

Tordyveln läste jag när jag var liten, och antagligen också lite för liten för har för mig att den inte gick helt hem.

Sanna sa...

Duvorna försvann! Å, varför tog inte jag den?

Åsa sa...

Steglitsan försökte jag mig på, men det gick inte, ingen bok för mig tydligen. Läste Gripes bok som barn, minns den som bra då, så den fick vara med även i min trio. :)

Sara sa...

Tordyveln toppen! Steglitsan läste jag för några somrar (?) sedan och har för mig att den var både hiss och diss på samma gång så det slutade väl med att det ändå var okej läsning för min del. Oksanen har jag läst både Utrensning och Stalins kossor och den första var jättebra men den andra föll mig inte i smaken alls så jag vet inte om hon har skrämt bort mig...

Lena sa...

De två första i din trio har jag väntandes i bokhyllan.