tisdag 27 december 2016

Vi listar 2016!

Med bara några kvar av 2016 börjar bli dags att sammanfatta det gångna året och Kulturkollo har satt ihop en lista för att sammanfatta året.

Årets mest oväntade: Istider av Fred Vargas
Årets klassiker: Northanger Abbey av Jane Austen
Årets knock out: Hennes nya namn av Elena Ferrante
Årets kvinnokamp: Alla borde vara feminister av Chimamanda Ngozi Adichie
Årets gråtfest: Det vi inte visste var lycka av Agnès Ledig
Årets gapflabb: Projekt Rosie av Graeme Simsion
Årets historiska: Där gryningen dröjer av Anna Lihammer
Årets obehagligaste: Våran hud, vårat blod, våra ben av John Ajvide Lindqvist
Årets dystopi: Väggen av Marlen Haushofer
Årets grafiska: Liv Strömquists samtliga verk
Årets nya bekantskap: Elena Ferrante
Årets utmaning: En världsomsegling på 366 dagar
Årets tegelsten: Manolitas tre bröllop av Almudena Grandes
Årets ögonöppnare: Hjältinnor av Kate Zambreno
Årets återseende: Gilmore Girls – a year in the life
Årets aldrig mer: Jojo Moyes
Årets huvudperson: Kouplan i Sara Lövestams Luften är fri
Årets bifigur: Bongo i Erlend Loes Slutet på världen som vi känner den
Årets filmupplevelse: Suffragette
Årets magplask: Snövit ska dö av Nele Neuhaus (i alla fall upplösningen)
Årets skämskudde: En sommar på luffen av Eli Åhman Owetz
Årets lyckopiller: Gånglåt av Elin Olofsson
Årets debut: Sorgen bär fjäderdräkt av Max Porter
Årets skandal: Avslöjandet av Elena Ferrante
Årets förlag: Sekwa
Årets pristagare: Alicia Wikander
Årets konsert: Manic Street Preachers Everything must go 20 years
Årets scen: Jonas Gardell 30 år tillsammans
Årets konstupplevelse: Den omöjliga utställningen på Exercishall Norr
Årets TV-serie: Krig och fred (BBC)
Årets titel: Lyckliga människor läser och dricker kaffe av Agnès Martin-Lugand
Årets låt:
Bara få vara mig själv av Laleh


4 kommentarer:

FrökenChristina sa...

Titeln du valde är ju hur kul som helst. Så jag är halvlycklig eftersom jag inte dricker kaffe antar jag.

Anna sa...

Sufragette hade jag glömt! Jag borde börja skriva upp de filmer jag ser också. Tack för din lista, kul att läsa dina val.

Lotta sa...

Sufragette har jag också missat, måste se!

bloggbohemen sa...

Ferrante är verkligen årets bekantskap! Lyckliga människor läser och dricker kaffe är en underbar titel. Tyvärr lockar inte baksidestexten mig till läsning.