tisdag 13 december 2016

Veckans utmaning: En mindfulnessfylld jul

Det fortsätter att handla om julen hos Kulturkollo och den här veckans utmaning handlar om hur man hanterar julstressen, 
Hur hanterar du själv julstressen? Musik? TV-seriesvullande? Läsning? Listfascism? Hjälp mig här! Hur får vi – du – en mindfulnessfylld jul? Och säg nu inte att man ska börja i tid, för det tåget har liksom redan gått. 

Jag brukar ha en ganska avslappnad inställning till julen och i år känner jag mig mer avslappnad än vanligt. Stressen med att handla julklappar har nästan försvunnit sedan vi vuxna (i år 5 stycken) införde ett lotteri där vi tilldelas en person som vi ska köpa en julklapp till, vilket även gör att man inte behöver önska sig något. Plus att syrrans barn får julklappar. Annars så har jag ganska lite julpynt som ska plockas fram och en generellt avslappnad inställning till städning. Julmaten hjälps vi åt att ordna och de senaste åren har vi dragit ner även på maten och tagit bort (nästan) allt onödigt. Dessutom så hjälper det att vi inte är så många som firar jul ihop och eftersom alla bor i samma stad är det ingen som behöver resa långt och man får sova hemma om man vill. I år har jag till och med köpt några lussebullar från stans bästa bageri istället för att baka själv (har nyss slängt de sista lussekatterna från ifjol som gömts sig längst bak i frysen) och tänker inte heller baka några kakor eftersom jag varken är sugen på att baka eller äta dem.

Jag kommer att tillbringa en del av julhelgen tillsammans med familjen och resten av tiden tänker jag krypa upp i soffhörnet med en god bok, lite chokladpraliner, te och mackor med gravad lax. Det enda som känns lite stressigt i år är att julhelgen är väldigt kort.

1 kommentar:

Boklysten sa...

Visst är det skönt att dra ner alla måste till ett absolut minimum och istället bara njuta av att få vara ledig.