torsdag 19 oktober 2017

Helgfrågan v. 42

Det känns som att tiden går så fort och plötsligt är det torsdag igen och dags för helgfrågan hos Mias bokhörna.

Vad tycker du en bra recension ska innehålla?
Frågar man mig så tycker jag att en bra recension ska innehålla någon slags sammanfattning av berättelsen, så klart utan att avslöja för mycket, och en del som visar vad recensenten tycker om boken (det är irriterande att läsa en recension där man inte förstår om den positivt eller negativt inställd till boken). Ska man såga en bok bör man göra det med finess.

Bonusfråga: Många unnar sig något extra när det är helg, antingen kan det vara lite vin, extra god mat eller ett bad, ja, ni förstår vad jag menar.
Vad brukar du unna dig när det är helg?

Jag brukar inte unna något särskilt på helgen, kanske lite lyxigare pålägg (helst brie, gärna i kombination med salami) och bröd från stans surdegsbageri (som bara har öppet torsdag-lördag). Till skillnad från många andra så brukar jag inte laga och äta någon extra god mat på helgen eftersom jag ser det som veckans chans att inte behöva fixa matlåda till nästa dag. Annars så tycker jag att det är väldigt trevligt att få sova ut ordentligt på helgen.

17 kommentarer:

[Anna] sa...

Ja vissa bokrecensioner känns mest som babblande som man inte får ut någonting av utan man får ingen känsla för om läsaren gillade eller ogillade boken.

Mia Eggimann sa...

Ja sova ut är riktigt härligt, men ibland brukar man vakna tidigt ändå.

Monika (syrlig.se) sa...

Bra observation, det är viktigt att få veta varför recensenten tycker om eller inte tycker om en bok.

Evelina Nilsson sa...

Brie och salami är en så bra kombination! :)

Klimakteriehäxan sa...

Delar din syn på recensioner!

Hanneles bokparadis sa...

väljer med omsorg så jag behöver inte såga

Boklysten sa...

Gillar inte brutala sågningar

Monika sa...

Jag har nog faktiskt läst någon recension där det inte riktigt framgick om personen gillade eller ej. Om det är bra skrivet så kan jag nog ändå våga mig på en gissning om jag skulle gilla eller ej.

Lottens bokblogg sa...

Ja, om det inte ens framgår om den som skrivit recensionen gillar boken eller inte är den inte så meningsfull ;-)

FrökenChristina sa...

Åh, brie och salami på surdegsbröd som gärna får vara lite varmt. Men nu blev jag hungrig.

Sara Pepparkaka sa...

Brie är supergott!

Robert W sa...

Såga med finess låter bra ;)

Bokdamen sa...

Sovmorgon unnar jag mig så fort jag har lediga helger.

Åsa sa...

Absolut, visst bör det framgå vad recensenten tycker, det är nog en väsentlighet. Men man kan ju tycka bra om vissa saker och mindre bra om andra, i en och samma bok, men då bör det ju specificeras. ;)

Ewa K sa...

Haha ... Jag handlar också på ett surdegsbageri till helgen. Evelinas kök ligger i Forserum har bara öppet på fredagar. Den tjejen hon kan baka!

Villa Frejas bokblogg sa...

Håller med angående recensioner.
Att sova ut är aldrig fel.

TinaO sa...

Jag tycker det är viktigt att även blogga om de böcker jag inte gillar, men som du säger - det måste göras med finess. Ofta känner jag att jag lägger mer tid på de inlägg där jag är kritisk till en bok, eftersom jag vill att det tydligt ska framgå varför just jag inte gillar det.