måndag 16 oktober 2017

Tematrio - New York

Det har blivit dags för veckan tematrio hos Lyran, som den här gången handlar om New York, en stad som jag gärna skulle vilja besöka någon gång i livet.
Berätta om tre romaner, filmer, TV-serier som utspelar sig i New York!

Artighetsreglerna av Amor Towles utspelar sig i New York i slutet av 1930-talet där Katey, som arbetar som sekreterare, kommer i kontakt med en helt annan värld när hon lär känna Eve och Tinker Grey, som båda kommer från överklassen.

En av årets mest omtalade och bästa böcker är helt klart Ett litet liv av Hanya Yanagihara, som handlar om Jude, JB, Malcolm och Willem som blir vänner när de börjar på college och sedan håller ihop när de flyttar till New York.


Den store Gatsby av F Scott Fitzgerald handlar utspelar sig sommaren 1922 Nick Carraway, bokens berättare, får jobb som optionsmäklare i New York och när han hyr ett hus i West Egg blir granne med den mystiske Jay Gatsby, som anordnar stora fester som han själv inte är med på. Jag gillar både boken och filmen med Leonardo DiCaprio i titelrollen som kom 2013.

9 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

2 av böckerna har jag och den mittersta vill jag läsa.

Boklysten sa...

Ett litet liv är jag nyfiken på.

Hanneles bokparadis sa...

den första blir jag nyfiken på.

Mrs Calloway sa...

Artighetsreglerna har jag i hyllan. oläst. de båda andra har jag läst

Robert W sa...

Inte läst någon av dem, men Den store Gatsby borde jag läsa.

TinaO sa...

Har hört talas om dem alla tre, men inte läst någon av dem. Tack för tipsen!

Sanna sa...

Gatsby, ja... det är en intressant skildring.

Lena sa...

Den store Gatsby gillar jag jättemycket. Ett litet liv har jag stp¨ående bland mina olästa.

Ugglanoboken sa...

Ett litet liv fick plats i min trio också, och Gatsby gillar jag!