fredag 13 oktober 2017

Boksläpp för Krokas

Det är inte så ofta som jag har möjlighet att gå på boksläpp eftersom jag bor i Jämtland. Så när våran nya lokala författarstjärna Elin Olofsson hade boksläpp för sin fjärde roman Krokas på Magneten i Krokom, den ort där boken utspelar sig, passade jag så klart på att gå. På scenen samtalade Elin Olofsson tillsammans med sin förläggare Helene Atterling om både vad en förläggare gör och vad boken handlar om och hur den kom till. Olofsson berättade om hur hon försökte fånga tidsandan i en liten norrländsk by i slutet av 1940-talet bland annat genom att läsa veckotidningen Se från 1949 för att få en känsla av vad som var viktigt där och så. Det var ett bra samtal som flöt på bra och som avslutades med en frågestund.


När det gäller titeln Krokas så fick vi veta att det är ett verb med betydelsen att krokas fast och dras med. Boken har även kommit som ljudbok inläst av skådespelerskan Angela Kovacs, som enligt mig är en av de bästa inläsarna, och vi fick veta att Kovacs ringde för att kolla uttal av främst ortsnamn. Det betyder att alla orter har det rätta jämtländska uttalet i ljudboken, som Laxsjö och Oviken.

Självklart såg till att få mitt exemplar signerat och fick även ett bokmärke.

Min recension finns att läsa här.

Inga kommentarer: