torsdag 26 oktober 2017

Olikhetsutmaningen: öst och väst

Den här veckan handlar olikhetsutmaningen hos enligt O om motsatsparet öst och väst.
Vilken kultur vill du koppla samman med öst och väst?

För mig får öst representeras av Ryssland och det som för mig är höstens stora läsprojekt, Krig och fred av Leo Tolstoj. Förutom att boken handlar en del om både krig och fred, så tar den även upp en del om de livegna böndernas situation i det tidiga 1800-taleta Ryssland.


Väst får representeras av USA och en annan klassiker (som även den är ganska tjock), Vredens druvor av John Steinbeck. Även det här är en bok som handlar om situationen för bönder, och de fattiga arbetarna som söker lyckan i Kalifornien under 1930-talets depression.

4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

två böcker som finns i min bokhylla men inte läst, filmer har jag sett och gillar ryska författare.

Robert W sa...

Jag har inte läst dem, men de verkar vara värdiga representanter för öst och väst.

FrökenChristina sa...

Tolstoj är verkligen öst. Du tog med två klassiska favoriter för mig. Trevligt.

enligt O sa...

Två klassiker jag faktiskt inte läst, trots att jag läst andra böcker av författarna. Däremot älskade jag tv-serien av Krig och fred med Audrey Hepburn.