onsdag 12 mars 2014

Brasilien berättar: Ljud av steg

Under vintern så har jag läst novellsamlingen Brasilien berättar: Ljud av steg i en bokcirkel på Facebook som organiserades av Anna på …och dagarna går. Vi har läst tre noveller i veckan och diskuterat dem i olika trådar där vi tagit del av varandras tankar kring novellerna. En del av novellerna har varit märkliga, andra har berört, några har mest varit konstiga, de flesta har varit bra och en var till och med ganska äcklig.

Även om det varit trevligt att möta nya författare från ett lite ovanligare litteraturland (i alla fall för mig), så börjar jag inse att det här med noveller kanske inte riktigt är något för mig då novellerna inte stannar kvar i mitt minne. Det har hänt mer än en gång att jag glömt vad novellen som jag nyss läst handlade om så fort jag vänt blad.

Jag var i Brasilien med Rosa Bussarna för ett antal år sedan, men den gången var det inte litteraturen som stod i fokus, utan mer turistiga aktiviteter i Rio de Janeiro som badande på stranden Copacabana, Sockertoppen och besök vid Kristusstatyn innan vi styrde söderut mot badorten ParatyIguaçufallen och sedan söderut genom Argentina (och upp genom Chile till Santiago). 

Inga kommentarer: