söndag 9 mars 2014

Revolt

Revolt är den sista och avslutande delen i Suzanne Collins Hungerspels-trilogi och den tar vid där den andra delen, Fatta eld, slutade. Katniss har blivit räddad från arenan, medan Peeta är kvar i Huvudstadens våld. Distrikt 12 har blivit utplånat och de få som överlevde regimens attack har fått en fristad i det mytomspunna Distrikt 13, som enligt de officiella uppgifterna är utplånat sedan det förra upproret för drygt 75 år sedan. Nu är det Distrikt 13 som leder revolten mot Huvudstadens regim och som har till mål att störta president Snow. Kampen leds av Distrikt 13s president Coin, medan det är Katniss som är ansiktet utåt i sin roll som Härmskrikan. Katniss är plågad av den senaste tidens händelser och börjar undra huruvida revolten kommer att leda till en fredlig värld, eller om det bara är en annan sorts Hungerspel.


Jag är glad över att jag kunde börja lyssna på Revolt så fort jag var klar med Fatta eld efter den cliffhanger som lämnades i slutet på den andra boken. I den här boken så blir allting mörkare, våldsammare och gränsen mellan gott och ont börjar suddas ut. Trots allt det mörka så är det fortfarande en bra och spännande berättelse som Suzanne Collins lyckas knyta ihop på ett sätt på slutet.

1 kommentar:

Lena sa...

Jag skall också ta mig an Revolt snart!