måndag 30 juni 2014

Tematrio - USA

Den här veckan har Lyrans tematrio ett amerikanskt tema med tanke på att deras nationaldag fjärde juli infaller under den kommande veckan.

Berätta om tre läsvärda amerikanska böcker! 

Blonde av Joyce Carol Oates är en bra och rejält tjock tegelsten som verkligen är läsvärd. Det var även en av mina första kontakter med en av mina absoluta favoritförfattare.

När kejsaren var gudomlig av Julie Otsuka är fantastisk liten en bok som berättar om en okänd del av den amerikanska historien om hur de japaner som bodde i USA blev diskriminerade under andra världskriget och efter Pearl Harbour även satta i interneringsläger.


En amerikansk modern klassiker är Donna Tartts Den hemliga historien, som jag nyligen läst (och även den är en ordentlig tegelsten). Jag tyckte att den var bra, även om den inte riktigt levde upp till mina högt uppskruvade förväntningar.

10 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Oates glömde jag! Blonde är nog det bästa hon har skrivit, tror jag

Lena sa...

Din trio verkar riktigt intressant. Mest sugen är jag på När kejsaren var gudomlig!

Sanna sa...

Otsuka är jättespännande, jag visste så lite om de amerikanska koncentrationslägren för japaner och människor med japanskt ursprung innan jag läste henne.

Marie sa...

Jag vill gärna läsa dina båda tegelstenar (Blonde ligger sedan flera år och väntar), men jag är ju en sån långsam läsare...

Boktjuven Ingerun sa...

Den hemliga historien borde jag läsa!

Hanneles bokparadis sa...

tänk så många bra det finns!

Anonym sa...

När kejsaren var gudomlig har jag läst, de andra två står i bokhyllan :)

Anna sa...

Den hemliga historien är en av mina favoriter någonsin :)

Jag vill så gärna stifta bekantskap med Otsuka, måste sätta upp henne på önskelistan till födelsedagen! ;)

Helena sa...

Otsuka är jag nyfiken på, Den hemliga historien tyckte jag om även om jag inte älskade den, Oates kommer jag inte överens med...

Freja sa...

Jag har bara läst Tartts bok av dem. Oates är jag inte så förtjust i, men jag läste Våld häromdagen och den var bra!