fredag 9 maj 2014

Bokbloggsjerka 9 – 12 maj

Det har återigen blivit fredag och dags för veckans bokbloggsjerka


Hur ställer du dig till ljudböcker och vilken är den bästa ljudboken som du har ”läst”?

Jag tycker att ljudböcker kan vara ett bra komplement till vanliga och jag lyssnar i perioder ganska mycket på ljudböcker medan jag jobbar. Dock kan jag ibland tycka att det är svårt att hitta intressanta böcker att lyssna på eftersom Storytel verkar innehålla allt utom det jag vill lyssna på, och när jag hittar en intressant bok får jag ibland sluta lyssna eftersom jag inte klarar av uppläsaren. Det är ju så att uppläsaren spelar roll för hur bra en ljudbok är, vissa röster klarar jag bara inte av att lyssna på, medan andra gånger kan en bra uppläsare höja en medioker bok. 

Processen av Franz Kafka är en bok jag nog inte hade tagit mig igenom i pappersform, men som jag uppskattade väldigt mycket som ljudbok när den var inläst av skådespelaren Gerhard Hoberstorfer, som visade sig vara en fenomenal inläsare.

15 kommentarer:

Monika sa...

Jag klarar inte alls av ljudböcker. Om inte mina ögon är upptagna med samma sak som hjärnan så blir det alldeles konstigt :)

Anonym sa...

Kanske att jag kan förstå att böcker som är tunga att läsa kan tjäna på att läsas upp, men ljudböcker är inget för mig! :-)

[Anna] sa...

Jag tycker att det är jätte svårt att komma mig in i ljudböcker men när jag väl kommit mig in i den så går det riktigt bra med ljudböcker även om att lyssna på en ljudbok tar betydligt längre tid än att läsa en bok.

Hanneles bokparadis sa...

ja, om man jobbar, kör bil, städar... kan ljudböcker vara toppen!

Carolina sa...

Hur uppläsaren är - det är hyperviktigt! En tråkig eller dålig uppläsare kan paja en hel bok, eller tvärtom, som du skriver: hen kan få en att lyssna på en bok man kanske inte hade orkat läsa som vanlig bok, bara för att hen läser den så bra!

Lotten sa...

För mig funkar det definitivt inte på jobbet. Mina arbetsgivare skulle inte uppskatta det heller...

Unknown sa...

Intressant svar. =) Att uppläsaren av boken är viktig, en dålig uppläsare förstör ju antagligen hela boken.

Boklysten sa...

Ljudböcker funkar inte alls för mig.

Vargnatts bokhylla sa...

Ja gillar man inte rösten som läser upp så är det ju kört med att försöka ta sig igenom boken tycker jag

Ewa K sa...

Uppläsaren är väldigt viktig. Jag tycker att rösten måste stämma väl överens med typen av bok.

Anonym sa...

Håller med dig fast Processen har jag inte lyssnat på än.
Mia

Emmas hylla sa...

Storytel minns jag att jag har sett reklam för nu när du nämner det. Jag kanske skulle ge ljudboken en chans till, jag har inte testat att lyssna när jag är ute och går.

Lena sa...

Jag har gjort två försök med Processen som vanlig bok. Kanske borde göra ett försök som ljudbok!!

Freja sa...

Jag har testat ljudbok en gång, det funkar inte för mig, jag behöver se orden för att minnas handlingen!

Helena sa...

Gör mitt bästa för att lyssna mig igenom Levandeo och döda i Winsford nu, men flyter ganska lätt iväg...