lördag 17 maj 2014

Bokfrågan: om barndomsfavoriter

Helena på Ugglan & Boken har ställt en ny bokfråga och så här skriver hon

Den här gången får vi i bokfrågan nostalgiskt drömma oss tillbaka till barndomen. Visst minns du en eller flera böcker som du läste om och om igen, och kanske nästan bläddrade sönder? Eller kanske du minns en bok som någon läste högt för dig?

Bokfrågan lyder:

Vilka var dina favoritböcker när du var barn?

När jag gav min äldsta systerdotter A Elsa Beskows klassiker Sagan om den lilla, lilla gumman i tvåårspresent så berättade mamma att jag älskade den som barn. Visserligen visste jag att det var en gammal favorit, men att jag återberättade hela boken i ett andetag för personer i min omgivning, vare sig de ville eller inte, hade jag ingen aning om. 

En annan stor favorit som jag älskade och tycker fortfarande mycket om är Lennart Helsings Den underbara pumpan, om Storbjörn och Lillbjörn som odlar en pumpa som blir så stor att de flyttar in i den och åker iväg på äventyr. Dessutom så avlutas den med att citera filosofen Descartes kända fras - Jag tänker - alltså finns jag till.

När jag blev lite större så upptäckte jag (via mamma) Astrid Lindgrens Ronja Rövardotter, en bok som jag läst många gånger, som jag såg på bio när den kom (jag var 5 år och blev rädd för schamporeklamen) och som jag lekt mig igenom med kompisar otaliga gånger. Jag har även skrikit vårskrik och hade en kortade skinnrem som morfar ordnade åt mig.

Andra böcker som jag älskade under uppväxten var Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta och flera av Maria Gripes böcker som Agnes Cecilia - en sällsam historia, Toryveln flyger i skymningen, böckerna om Hugo och Josefin, Glasblåsarens barn, Pappa Pellerins dotter och Nattpappan

2 kommentarer:

Lena sa...

Åh där var det många böcker som man känner igen minsann. En av mina barndomsfavoriter var också Elsa Beskow.

Ugglanoboken sa...

Åh, Maria Gripe förstås! Och Ronja!