onsdag 14 maj 2014

Bokgeografi - Danmark

Den här veckans bokgeografi hos enligt O går till vårt nordiska grannland Danmark, vilket är ett land som jag funderar på att besöka under semestern. Jag blev i alla fall sugen på att åka till Lousiana Literature när jag hörde att min favorit Joyce Carol Oates kommer dit, dessutom så är det under min semester som jag inte planerat än.

1. Berätta om en bok eller flera böcker du läst som utspelar sig i Danmark eller är skriven av en författare med anknytning dit.

En av de böcker som jag älskade allra mest under de sena tonåren och som påverkade mitt sätt att se på världen var Peter Høegs De kanske lämpade, vilket är boken som han följde upp Fröken Smillas känsla för snö med.

2. Berätta om en eller flera författare som på något sätt har anknytning till Danmark. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

En författare som seglat upp som en av mina absoluta favoriter de senaste åren är Hanne-Vibeke Holst, som jag upptäckte genom romantrilogin om journalisten Therese Skårup. Även den politiska trilogin med Kronprinsessan, Kungamordet och Drottningoffret tyckte jag var väldigt bra, medan den senaste boken Förlåtelsen inte var fullt lika bra.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Danmark, som du inte läst, men är nyfiken på.

En av oss sover av Josefine Klougart är bok som pratas om överallt och som jag inte läst än, men som jag är lite nyfiken på.

4. Om du vill kan du också berätta om andra kulturella inslag från Danmark.

Det finns så mycket annat trevligt som kommer från Danmark. När jag var barn så for familjen på bilsemester till Danmark några gånger, där besökte vi Legoland och badade längs Jyllands stränder (dock inte 1987 då vi mest frös). Det var under en av de semestrarna som vi besökte Skagen och Skagenmuseet, där jag förälskade mig i Skagenmålarna, men främst i Peder Severin Krøyers målningar. När jag för ett par år sedan gjorde ett nytt besök i Skagen eftersom de hade en stor specialutställning med Krøyer, så hittade jag en ny favorit i Anna Ancher. Dessutom kändes det som att museet hade krympt under de tjugo år som gått mellan besöken, eller så hade jag växt.

Danskarna är även väldigt duktiga på att producera högkvalitativa tv-serier, som nu senast den fantastiska Badhotellet.

3 kommentarer:

Ugglanoboken sa...

Skagenmuseet är fint - var där under en Danmarkssemester för nåt år sen. Danmark är för övrigt ett trevligt land att semestra i! Och Peter Hoeg gillar vi ju båda två!

enligt O sa...

Vill också åka till Louisiana! Holst har jag helt tappat bort efter böckerna om Therese, men borde kanske återupptäcka henne. En av oss sover mer eller mindre sågade jag i veckan dock ...

Boel sa...

Det blev mycket Hanne-Vibeke Holst i min Bokgeografi också...