torsdag 15 maj 2014

Stockholmshelg

I helgen som var åkte jag iväg på en minisemester till Stockholm, där en konsert med favoritbandet Manic Street Preachers var huvudattraktionen, men det hanns med en del annat också. Först var tanken att jag skulle åka själv, men när jag började prata om Waldemarsudde och Dramaten så kom mamma på att nog också ville ha en stockholmshelg, i alla fall början av den (hon åkte hem innan söndagens konsert).

Ett ställe som jag kollat och verkligen sett fram emot var Prins Eugens Waldemarsudde, som både har tillfälliga utställningar och en permanent utställning som visar hans våning och en del av hans egna fantastiska målningar. Två av de tillfälliga utställningarna kändes inte så intressanta, medan den tredje med tavlor av Karl Nordström var desto intressantare. Nordström har kallats för konstnärernas konstnär och är en av våra främsta landskapsmålare.

Trädgården runt slottet var väldigt trevlig, men hade nog varit ännu trevligare i ett bättre väder än åtta grader och duggregn. Jag förstår att prins Eugen valde att bosätta sig på Waldemarsudde, det är ett underbart läge och jag skulle mycket väl kunna tänka mig att bo i hans våning om jag fick (det fanns ett underbart rum som var gjort för att läsa i). Däremot så undrar jag om han verkligen hade så många byster och tavlor av pappa kung Oscar II framme, särskilt som det bara fanns en tavla med mamma drottning Sophia (men den var å andra sidan målad av Anders Zorn och helt underbar då den visade en åldrad kvinna bekvämt tillbakalutad i en fåtölj). 

I museibutiken hittade jag ett praktverk om Skagenmålarna som jag genast slog till på. Det var inte så länge sedan de hade en tillfällig utställning med Skagenmålarna som det hade varit roligt att se om möjligheten funnits.

Vi hann även med ett besök på Dramaten för att se den hyllade uppsättningen av Richard III med underbare Jonas Karlsson i titelrollen. Det var en mäktig upplevelse att sitta i den pampiga salongen och se dessa begåvade skådespelare som man annars bara ser på tv i verkligheten. Skådespelarinsatserna var helt fenomenala och det gjorde inget att jag inte alltid hängde med i handlingen, vilket inte underlättades av att de flesta hade likadana kläder och spelade flera roller. Jag hade dessutom bokat riktigt bra platser till oss.


Dessutom så har jag hunnit med att äta god mat och dricka gott vin. Däremot så hann jag nästan inte läsa något, inte ens på tåget där jag blev åksjukare än jag varit på många år.

1 kommentar:

Ugglanoboken sa...

Wadermarsudde är fantastiskt! Och Dramaten också förstås, speciellt om Jonas Karlsson står på scen. Tack för trevliga bilder från din Stockholmshelg!