söndag 27 september 2015

Allt vi såg var lycka

Antonie arbetar som försäkringsexpert och hans arbete går ut på att bedöma försäkringsfall och beräkna hur stor ersättning som ska betalas ut. Han ägnar dagarna åt att sätta pris på människors ägodelar, kroppsdelar och även ibland deras liv. När han börjar se tillbaka på sitt liv så tas vi med på en resa in i människans mörkaste innersta.

Allt vi såg var lycka är den tredje boken som jag läser av Grégoire Delacourt och även om de två tidigare böckerna, Allt jag önskar mig och Författaren i familjen, haft en del mörker i sig så är det ingenting mot den här boken. Det här är det mörkaste jag läst på väldigt länge, kanske någonsin. Det är en berättelse om en familjs förfall över flera generationer och frågan om det går att förlåta sig själv och andra. Även om det är väldigt mörkt så är det väldigt bra och gripande.


Sekwa skickade boken 

2 kommentarer:

bloggbohemen sa...

Jag började på den igår, men har inte hunnit så långt att jag kan säga om jag gillar den eller inte. Jag har precis som du gillat tidigare böcker av samma författare och av det du skriver om boken så tror jag nog att jag kommer att tycka om även denna.

Ina sa...

Ja, denna vill jag läsa. Verkar intressant som kontrast till alla 13-på-dussinet-deckare som jag konsumerat senaste tiiden