onsdag 9 september 2015

Vindens skugga

När Daniel är tio år gammal introducera hans pappa honom för De bortglömda böckernas gravkammare i Barcelonas gamla stad. Precis som med alla andra som kommer dit för första gången får Daniel i uppgift att välja en bok som han ska ta hand om i resten av sitt liv. Av en slump väljer han boken Vindens skugga av författaren Julián Carax. När Daniel läser boken blir han helt besatt av boken och av dess mystiske författare. När han börjar fråga efter fler böcker av författaren så verkar ingen känna till honom och det verkar som att någon verkligen ansträngt sig för att sopa igen alla spår efter Carax. Det är gåta som kommer att följa med Daniel i resten av hans liv.


Carlos Ruiz Zafón är en författare som jag nyligen snubblade över när jag tänkte att det vore roligt att läsa något spanskt under Mallorcasemestern och det var först boken Himlen fånge som fångade mitt intresse. När jag upptäckte att det var den tredje boken om De bortglömda böckernas gravkammare så bestämde jag mig för att börja från början med Vindens skugga. Jag är väldigt glad för att jag fick upp ögonen för Zafón för att Vindens skugga är en fantastisk berättelse som tar tag i en och som inte släpper taget. Här finns allt, böcker, historiska miljöer, spänning och kärlek. Jag ser verkligen fram emot att läsa mer av Carlos Ruiz Zafón.

2 kommentarer:

Lena sa...

Har några böcker av denna författare och skall försöka börja läsa någon under hösten.

Mrs Calloway sa...

den står i min hylla. ska verkligen läsa den. försökte lyssna, men det gick inte alls