torsdag 3 september 2015

Kvinnoalfabetet bokstaven D

Linda på enligt O har dragit i gång med en nu utmaning, en alfabetsutmaning där det är fokus på kvinnor. Den här gången är det dags för bokstaven D, en bokstav som visade sig vara lite klurig.

1. Vem är din favoritförfattare med för- eller efternamn på C?
En favoritförfattare i chick-litgenren är Lucy Dillon, ibland behöver man läsa böcker som slutar lyckligt.

2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilken kvinna med för- eller efternamn på C vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
Countrysångerskan Dolly Parton är en artist som är oerhört driven låtskrivare och som har stor integritet och som har full kontroll på sin karriär.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på C, som är en stor favorit och som du tycker fler borde upptäcka.
När jag såg tv-serien The mysteries of Laura så fastnade jag på en gång och framförallt så gillar jag huvudpersonen Laura Diamond som spelas av den fantastiska Debra Messing.

4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på C har du ännu inte utforskat?

Jag har bara läst en bok av Donna Tartt, Den hemliga historien, men tanken är att jag ska utforska hennes författarskap mer. I alla fall genom att läsa Steglitsan som legat och väntat på sin tur här hemma ett bra tag nu.

8 kommentarer:

Monika (syrlig.se) sa...

Intressant. Läsa även den senaste av Donna Tartt, det var en bra idé.

Robert W sa...

Kul med Dolly Parton! Henne tänkte jag inte alls på.

Hanneles bokparadis sa...

Dolly Parton, henne glömde jag...

Mrs Calloway sa...

tänkte inte på Dolly Parton. Dillon har jag något av i hyllan

Ugglanoboken sa...

Donna Tartt gillar jag!

enligt O sa...

Åh, Dolly Parton!

Lotten sa...

Nämen, jag trodde verkligen inte att någon annan skulle ta Dolly Parton!

Bokdamen sa...

Vet inte varför jag inte kom att tänka på Dolly Parton....