torsdag 10 september 2015

Kvinnoalfabetet bokstaven E

Linda på enligt O har dragit i gång med en nu utmaning, en alfabetsutmaning där det är fokus på kvinnor. Den här gången är det dags för bokstaven E, en bokstav som visade sig vara lite klurig.

1. Vem är en favoritförfattare med för- eller efternamn på E?
En författare som blivit en favorit de senaste åren även om hon bara gett ut två böcker än så länge är Elin Olofsson, som dessutom precis som jag är jämte. Jag ser redan fram emot hennes tredje roman, Gånglåt, som ska komma i början av nästa år.

2. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på E, som är en stor favorit och som du tycker fler borde upptäcka.
Jag tycker att fler borde upptäcka, eller i alla fall återupptäcka, Elin Wägner, vars böcker Pennskaftet och Norrtullsligan fortfarande är relevanta efter 100 år.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på D som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.
Emma Thompson är en av mina stora favoriter inom filmens värld, hon är inte bara en fantastisk skådespelerska, utan är även en duktig manusförfattare. Hon har i alla fall vunnit två Oscars, en som skådespelare (för Howards end) och en som manusförfattare (för Förnuft och känsla).

4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på E har du ännu inte utforskat?

Jag borde rent generellt läsa mer poesi och då står så klart Edith Södergran på att läsa-listan.

11 kommentarer:

Monika sa...

Jag blir alltid glad när Emma Thompson är med i rollistan, hennes accent skulle jag kunna lyssna på hela dagarna :)

Mrs Calloway sa...

Emma Thompson som lärare i en Harry Potter- film var hysteriskt bra. jag gillar henne för övrigt också. Elin Wägner hade jag också med. Elin Olofsson lägger jag till den lånna TBR-listan

Ugglanoboken sa...

Elin Olofsson skulle jag läsa något av. Håller med om att Emma Thompson är bra!

Sara Pepparkaka sa...

Edith Södergran ja. Henne kunde man haft med.

Anna sa...

Elin Olofsson låter intressant!

Robert W sa...

Jag hade också med Elin Wägner!

PS. Enligt O ändrar lite i frågorna varje gång. Jag tror du delvis har använt förra veckans mall ;)

Bokdamen sa...

Emma Thompson är jättebra!

enligt O sa...

Har läst Elin Olofssons andra bok, men inte debuten. Måste göra det!

Hanneles bokparadis sa...

Bra kvinnor.

Lotten sa...

Jag hade ju också med Elin Olofsson och nu blev jag väldigt glad. För nu har jag en bok till att se fram mot :-)

FrökenChristina sa...

Emma Thompson är guld i det mesta men för er som inte sett Peter's friends har något att se fram emot.