måndag 7 september 2015

Tematrio - Sån't som är kallt

Så här när hösten verkar ha gjort sitt intåg och med den kylan så har Lyrans tematrio ett kallt tema den här gången. Berätta om tre boktitlar som innehåller något kallt.

Is och vatten, vatten och is av Majgull Axelsson – en bra roman som definitivt har något kallt i titeln och som utspelar sig på ett polarforskningsfartyg.

Fiskar ändrar riktning i kallt vatten av Pierre Szalowski – när Quebec drabbas av en isstorm visas hur människor enas vid kris. Det är en riktigt mysig berättelse.

Vintervålnader av Kate Mosse – eftersom både vinter och vålnader känns kalla, så borde rimligtvis vintervålnader vara extra kalla. Annars så handlar det om Freddie som letar efter sin bror som försvann under första världskriget tio år tidigare. 

11 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Oops har alla tre böckerna i bokhyllan men ingen har jag läst. De kommer så många nya bra hela tiden.

Boklysten sa...

Axelsons bok är den enda jag inte läst av böckerna i din trio, men den har jag i bokhyllan där den väntar på att jag ska hinna ta itu med den.

Robert W sa...

Jag blir nyfiken på den andra boken.

Åsa sa...

Szalowskis bok fick ju massor av positiv uppmärksamhet, själv gav jag upp den efter ett fåtal sidor. Is och vatten, vatten och is lät intressant - tack för tips! :)

Hanneles bokparadis sa...

Här var det kallt!

Anna sa...

Axelssons titel låter intressant :)

Mrs Calloway sa...

glömde Axelsson. Vintervålnader måste jag läsa. Szalowski har jag läst och gillat mycket

Sanna sa...

Har jag läst den av Axelsson? Nu blev jag osäker. Titeln låter så bekant, men ett polarforskningsfartyg? Minnet är bra men kort...

Lena sa...

Har inte läst någon av dina böcker, men Fiskar ändrar riktning i kallt vatten skall läsas framöver.

Monika sa...

Vintervålnader har jag stående i hyllan, någon gång ska den väl bli läst :)

Ugglanoboken sa...

Majgull Axelssons bok skulle jag vilja läsa!