söndag 23 december 2012

Artighetsreglerna

Artighetsreglerna är en bok som har stått oläst i min bokhylla sedan jag vann den tillsammans med en annan pocketbok för ungefär ett halvår sedan. Det är också en bok som jag troligtvis inte hade köpt själv då den inte känts så lockande där den stått på hyllan med andra olästa böcker, där det funnits en risk för att den skulle bli stående där länge. Men igår när jag kände mig återhämtad från de senaste dagarnas krasslighet och piggare än på länge och skulle bestämma mig för vilken bok jag skulle läsa så hamnade Artighetsreglerna i urvalshögen och när jag läst första sidan så var jag fast och kunde inte lägga ifrån mig boken. Eftersom det dessutom gått trögt med läsningen den senaste tiden så kändes det extra skönt att bara försvinna in i en bok.
 
Året är 1938 och i New York så närmar sig depressionen sitt slut samtidigt som andra världskriget inte hunnit kasta sin skugga över staden. Under ett år får vi följa Katey som när hon tillsammans med bästa väninnan Eve träffar den världsvane, stilige och rike Tinker Grey får tillträde till New Yorks dekadenta liv. Till en början så blir de tre oskiljaktiga vänner som njuter av allt som Manhattan har att erbjuda. En bilolycka gör dock att relationerna rubbas i det triangeldrama som uppstått mellan vännerna. Det är även en berättelse om den amerikanska drömmens baksida.
 
Artighetsreglerna är en verklig pärla som har gömt sig här hemma och jag är verkligen glad för att jag till slut läste den, Det känns som att det är den bästa boken jag läst på länge (vilket är en sanning med modifikation eftersom när tittade efter så visade det sig att läste några riktigt bra böcker i november) och det var underbart att bara försvinna in i en bok igen. Jag har inget att kritisera med boken, språket är levande, översättningen är bra och karaktärerna känns trovärdiga. Att Artighetsreglerna dessutom är författaren Amor Towles debutbok gör det hela ännu bättre, även om det betyder att jag får vänta på att läsa fler böcker av honom.

Inga kommentarer: