lördag 1 december 2012

Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz


När jag i måndags skrev ett inlägg om vilka som tilldelats årets Augustpris, så skrev jag att Göran Rosenbergs Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz är en bok som jag vill läsa någon gång i framtiden. Ibland kommer framtiden snabbare än beräknat och när en kollega skickade mig en gratis ljudbok på nättjänsten Storytel så föll mitt val på Göran Rosenbergs inläsning av sin bok.

Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz handlar om Göran Rosenbergs pappa David och är skriven till honom. Det är också sonens berättelse om hur han många år senare följer faderns väg på hans väg från Auschwitz till Södertälje södra, där han det korta uppehållet blir längre än han tänkt sig. David Rosenbergs resa börjar i gettot i polska Łódź innan han blir utlevererad till Auschwitz, ett ställe där de flesta slutade sin resa. Men på grund av slumpen så fortsätter Davids resa på osannolika vägar vidare via slavarbete i en lastbilsfabrik, koncentrationslägret Rawensbrück och Alingsås till Södertälje. Det är inte bara David Rosenberg som överlever denna resa, utan även hans ungdomskärlek Hala, som blir hans hustru och mor till hans barn. Efter att ha skilts åt på selektionsrampen i Auschwitz så återförenas de i Sverige efter krigsslutet. När de genom barnet försöker göra det nya landet till sitt så ger de barnet det nya landets just då vanligaste pojknamn, Göran, och vill att han ska ha det nya språket istället för polskan och jiddisch, för att inte sticka ut.

Det här är även berättelsen om ett Sverige som inte är helt positivt inställt till judar och ett Sverige där det inte är självklart att de polska judiska flyktingarna, som inte har något att återvända till, ska få stanna trots att landet skriker efter arbetskraft. Det är en berättelse om att överleva helvetet och hur svårt det kan vara att frigöra sig från det förflutnas skuggor när man inte kan prata om det man varit med om.

Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz är en av de bästa böcker som jag läst i år och det är en bok som är viktig och borde läsa av så många människor som möjligt. Språket är bra och Göran Rosenbergs inläsning är helt underbar. När jag lyssnade på boken så var jag så inne i boken att det var lite jobbigt att koppla om till den riktiga världen.

Om man vill veta mer om hur jävligt livet i gettot Łódź var så rekommenderar jag Steve Sem-Sandbergs bok De fattiga i Łódź, som fick Augustpriset 2009.

Inga kommentarer: