söndag 5 januari 2014

2013 års bästa böcker

Då läsåret 2014 inte riktigt vill ta fart (ingen utläst bok än så länge) så gör jag ett sista besök till läsåret 2013 med en lista över förra årets bästa böcker. Listan presenteras i den ordningen som jag läste dem.

Vi kom över havet av Julie Otsuka
En man som heter Ove av Fredrik Backman
Vass egg av Gillian Flynn
Nässlorna blomma av Harry Martinson
Då tänker jag på Sigrid av Elin Olofsson
I havet finns så många stora fiskar av Sara Lövestam
Barnbruden av Anna Laestadius Larsson
Torka aldrig tårar utan handskar av Jonas Gardell
Mörk jord av Belinda Bauer
I kroppen min – resan mot livets slut och alltings början av Kristian Gidlund
Fiskar ändrar riktning i kallt vatten av Pierre Szalowski
Ru av Kim Thúy
Expeditionen: min kärlekshistoria av Bea Uusma

2 kommentarer:

Lena sa...

Även hos mig fanns En man som heter Ove med bland förra årets bästa!

Ina sa...

I kroppen min hamnade allra högst upp på min lista följd av Kanada av Richard Ford.