tisdag 14 januari 2014

Bokgeografi - Frankrike

Linda på Enligt O har återupplivat sin gamla bloggserie Bokgeografi där det varje tisdag kommer att tipsas om ett litteraturland som ligger utanför de vanligaste länderna som det oftast blir att jag läser böcker ifrån (typ Sverige, England och USA). Först ut är Frankrike, som är ett ganska nyupptäckt litteraturland för min del då det var först under förra året som det blev att jag läste en del franska böcker.

1. Berätta om en bok eller flera böcker du läst som utspelar sig i Frankrike eller är skriven av en författare med anknytning dit.
Ifjol började jag året med att läsa Madame Bovary av Gustave Flaubert tillsammans med bokcirkeln i P1, en bok som gjorde att författaren blev åtalad för osedlighet när den kom 1856, men sett med dagens ögon så är berättelsen om läkarhustrun Emma, som läser för många böcker, handlar för mycket och har älskare, inte särskilt uppseendeväckande. När jag sedan under hösten läste Nathalie – en delikat historia av David Foenkinos och Allt jag önskar mig av Grégorie Delacourt så fick jag upp ögonen för Frankrike som litteratur land och väckte min lust att läsa mer samtida fransk litteratur.

2. Berätta om en eller flera författare som på något sätt har anknytning till Frankrike. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
Min första kontakt med en fransk författare var när jag läste De tre musketörerna av Alexandre Dumas dä för första gången efter att ha sett en filmatisering av boken (den från tidigt 90-tal med Chris O’Donnell som D’Artagnan). Då tänkte jag inte på hur löst filmen bygger på boken, det slog mig flera år senare när jag läste om alla tre böckerna (berättelsen fortsätter ju i  Myladys son eller 20 år senare och Vicomte de Bragelonne). Däremot har jag inte läst Dumas andra klassiker Mannen med järnmasken och Greven av Monte Cristo.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Frankrike, som du inte läst, men är nyfiken på.
Eftersom jag nyligen fått upp ögonen för Frankrike som litteraturland så finns det en hel del böcker som jag är nyfiken på att läsa. Den som står näst på tur är Dagarna med farmor av Frédérique Deghelt, som verkar vara en mysig berättelse.

4. Om du vill kan du också berätta om andra kulturella inslag från Frankrike.
Trots att jag inte pratar franska eller besökt landet mer än gång (en helg i Paris för typ 15 år sedan) så känner jag en dragning dit och funderar varje år på att möta våren i Paris utan komma iväg. Jag har i alla fall de senaste åren utvecklat ett intresse för franska viner (bland annat efter att ha lyssnat på en vinguide i P1 och eftersom jag bara lyssnade på avsnittet om franska viner så håller jag fortfarande på utforskar den franska hyllan på Systembolaget) och fransk mat där jag fått mycket inspiration från Maria Zihammous underbara kokbok Fransk bistro.

2 kommentarer:

Ugglanoboken sa...

En resa till Paris till våren med både mat och vin vore ju inte fel! Man kan ju läsa en fransk roman på flyget också :-)

enligt O sa...

Våren i Paris skulle vara härlig att uppleva! Har inte varit där sedan 2004 och då i november. Sista resan innan barnen ...

Madame Bovary har jag pinsamt nog inte läst, det borde jag kanske, men den lockar inte direkt.

Jag fortsätter nu bokgeografi på min nygamla blogg och kör det franska inlägget i repris idag. Hoppas du vill följa med till ett annat land nästa vecka!