fredag 3 januari 2014

Fröken Frimans krig

Den här julen har SVT visat serien Fröken Frimans krig, vilket är den bästa svenska tv-serie som jag sett på länge. Vanligtvis brukar jag inte fastna för svenska serier så ofta, men den här gången har jag suttit som klistrad framför alla tre avsnitten. SVTs juldramer brukar vara bra, men den här gången kändes det som att det var bättre än vanligt.

Dagmar Friman (som är inspirerad av Anna Whitlock) återvänder till Stockholm efter att ha bott i London en period, där hon har umgåtts med suffragettrörelsen. Eftersom fadern har dött så är en av anledningarna till återkomsten att få ut sin del av arvet, men fadern har lämnat allt till sonen i det andra äktenskapet. Då Dagmar får upp ögonen för det utbredda fusket som pågår inom livsmedelsbranschen bestämmer hon sig för att starta ett livsmedelskooperativ för kvinnor, som motvikt till alla affärer som drivs av män. De manliga specerihandlarna välkomnar inte den nya konkurrensen och organiserar en bojkott. Serien är inspirerad av verklighetens Svenska Hem (eller Hemska Sven som handlaren Johannesson kallar den), en konsumentförening som startades av Anna Whitlock.

Jag tycker om alla delar av Fröken Frimans krig, miljön, kläderna, historien och skådespelarinsatserna, som är genomgående underbara. Sissela Kyle är perfekt i huvudrollen och backas upp av en rad duktiga kollegor som Sofia Ledarp (som Kinna, den ekonomiskt sinnade av dem), Lena T Hansson (som Alma, änkan som lever upp på ålderns höst när hon engagerar sig i Svenska Hem), Frida Hallgren (som Dagmars svägerska Lottie, som känner sig fångad i hemmet och äktenskapet) och Emelie Wallberg (som det unga biträdet Tora). Min favorit är Maria Kulle, som spelar kokerskan Emmy som rekryteras till Svenska Hem som föreståndarinna och som har metertjockt skinn på näsan (och som inte drar sig för att jaga bort ligister med sopkvasten). Även Ulla Skoog är underbar i rollen som fru Johannesson, gift med handlare Johannesson som leder motståndet mot Svenska Hem. Då jag de senaste åren bekantat mig med kvinnokampen under det tidiga 1900-talet, så var det extra trevligt att miljöerna levandegjorda.
 
Hela serien går att se på SVT Play

2 kommentarer:

Lena sa...

Åh, denna har jag missat. Kanske finns att se på SVT play?

Bokdamen sa...

Tyckte också att den var väldigt intressant och sevärd! :)