tisdag 7 januari 2014

Den osynlige mannen från Salem


En kväll i slutet av sommaren hittas en ung kvinna skjuten till döds i ett härbärge för hemlösa i Stockholm. Några våningar upp vaknar polisen Leo Junker i sin lägenhet och beger sig ner till brottsplatsen, trots att han inte är i tjänst sedan en misslyckad incident tidigare under året. Många år tidigare under uppväxten i Salem lärde Leo känna syskonen Julia och John Grimberg, två personer som kommer att stanna kvar hos honom resten av livet. John var Leos bästa vän, medan han kom Julia ännu närmare, tills den dagen då allt ändrades. Under utredningen av mordet så finns det en man som rör sig i skuggorna och som verkar ha lyckats med att göra sig helt osynlig i samhället.

Det hör inte till vanligheterna att deckare berättas i första person som fallet är med Den osynlige mannen från Salem, vilket känns som ett uppfriskande grepp. Dessutom så håller Christoffer Carlsson ihop berättelsen på ett bra sätt nästan hela vägen till sista sidan (jag stör mig lite på en del av bokens upplösning). Annars så är det en ovanligt bra och välskriven deckare och jag kommer definitivt att läsa fler böcker av Christoffer Carlsson.

I höstas så vann Den osynlige mannen från Salem Svenska Deckarakademiens pris som årets bästa svenska kriminalroman 2013 och den är även Sveriges bidrag till Skandinaviska Kriminalsällskapets pris Glasnyckeln 2014.

3 kommentarer:

Lena sa...

Låter spännande.Får ta och lägga denne författare på minnet.

Carro sa...

Jag tycker också att den här var väldigt bra, jag gillar de lite mer mörka inslagen i hans böcker :)

Freja sa...

Nu gjorde du mig nyfiken, jag la den i min varukorg på Bokus!