onsdag 1 januari 2014

Bokåret 2013 - en sammanfattning

Det har blivit dags att sammanfatta bok- och läsåret 2013, ett år som för min del bjöd på rekordmycket läsning (i alla sedan jag började föra statistik i mitten av 1990-talet). 101 böcker stannade jag på och det är betydligt mer än de 65 jag läste 2012.

Årets författare: Peter Robinson - med sex lästa böcker toppar han listan över den författare jag läst flest böcker av under året

Årets nya upptäckt: Sara Lövestam - föll pladask för hennes författarskap i början av sommaren och läste sedan alla hennes böcker i rask takt

Årets poet: Harry Martinson - skrev inte bara underbara dikter, utan även den starka barndomsskildringen Nässlorna blomma

Årets klassiker: Elin Wägner - läste både Pennskaftet och Norrtullsligan med stor behållning

Årets snusk: de första delarna i Agnes von Krusenstjernas svit om Fröknarna von Pahlen - ett tag kändes det som att alla låg med alla, men inte med den som de borde vara med

Årets bok som stannade kvar långt efter att jag läst ut den: Barnbruden av Anna Laestadius Larsson - tyckte att den var så där när jag läste den, men som jag ändå tänkt på mycket och diskuterat

Årets inspiration: Expeditionen av Bea Uusma - fick mig att kolla upp tågförbindelser till Gränna för ett eventuellt besök på Andrée-museet för att lära mig ännu mer om den misslyckade exepeditionen

Årets bok som fick mig att gråta: I kroppen min av Kristian Gidlund - en vacker och sorglig berättelse om döden

Årets bästa inköp: Letton - fick en e-boksskeptiker som mig att börja älska e-böcker

Årets film: Den store Gatsby (i 3D) - en storslagen film som jag tyckte gjorde sig bra i 3D

Årets tv-serie: Hart of Dixie - en underbar tv-serie som får en att må bra

Årets skiva: Manic Street Preachers Rewind the film - deras bästa skiva på länge och eftersom den är akustisk så kommer James Dean Bradfields underbara röst fram på ett annat sätt

Årets bästa var: Att laseropererade ögonen för slippa glasögon

Inga kommentarer: