måndag 13 januari 2014

Tematrio - tre bra 2013

Lyrans tematrio är tillbaka och gör ett sista återbesök till förra året.

Berätta om tre bra böcker du läste under 2013!
Expeditionen: min kärlekshistoria av Bea Uusma – en av årets bästa böcker där Uusmas passion för Andrées polarexpedition har smittat av sig en på mig. Jag sträckläste boken och det kändes som att jag vandrade omkring på polarisen utan att ha någon egentlig riktning. Sedan började jag kolla upp tågförbindelserna (ganska många byten visade det sug) till Gränna för ett eventuellt besök på Grenna museum för att lära mig ännu mer om expeditionen och se en del av föremålen som de hade med sig.

Nässlorna blomma av Harry Martinson – min introduktion till akademiledamoten och nobelpristagaren Harry Martinson skedde genom den starka barndomsskildringen Nässlorna blomma. Det är starkt gjort att gå från att bli såld på auktion som barn till att bli en hyllad författare (även om han inte borde ha fått nobelpriset i litteratur då han själv satt i akademien och i praktiken gav det till sig själv).

Vi kom över havet av Julie Otsuka – en stark liten bok som kvinnorna som kom över havet från Japan till Amerika för att gifta sig med män som de aldrig träffat och skapa sig ett bättre liv. I de flesta fall var det långt ifrån alltid fallet, de flesta av dem fick slita hårt utan att komma in i det nya samhället.

3 kommentarer:

Sanna sa...

Vilken intressant trio! Nässlorna blomma står på min läsönskelista fast det kommer nog dröja ett tag innan jag hinner dit.

Boklysten sa...

Vi kom över havet vill jag absolut läsa!

Helena sa...

Uusmans bok hör jag mycket bra om, får nog skriva upp den på listan :)