fredag 28 juni 2013

Bokbloggsjerka 28 juni – 1 juli

Det är äntligen fredag och jag har överlevt den första arbetsveckan efter den första delen av semestern. Det har i vanlig ordning blivit dags för en ny bokbloggsjerka.

Vilken ”bad guy/girl” tycker du bäst om och varför?

Jag är väldigt förtjust i Harry Hole från Jo Nesbøs deckare. Jag gillar det mångbottnade hos Harry Hole som även om han kan vara brutal, våldsam och passerar ibland både moraliska och juridiska gränser, även har ett stort hjärta för dem som han älskar, som Rakel, Oleg och systern. Även om jag är fullt medveten om att Harry Hole är en fiktiv karaktär, så satt jag ändå och spanade efter honom när jag följde nyhetsbevakningen efter bomben i Oslo 2011 i hopp om att han skulle dyka upp och ställa allt till rätta.

13 kommentarer:

Monika sa...

Jag tror jag ser Harry Hole som en av de goda grabbarna, annars hade jag nog valt honom :)

BokMamma sa...

Jag har inte läst någon av Jo Nesbøs böcker men känner att det kanske är dags att ta tag i dem.

Caroline - Bland Böcker sa...

Jag har bara läst första boken om Harry Hole och gillade den inte alls. Men jag börjar inse att jag nog får ge honom och de andra böckerna i serien en ny chans...

Sanna sa...

Hmm... jag har svårt för de där "hårdkokta" råbarkade typerna. Har bara läst en Nesbo och den kastade jag ifrån mig med ett morr pga för mycket sexistiska skitbeskrivningar.

Vargnatts bokhylla sa...

Jag har bara läst första boken men den gillade jag :)

Sara Pepparkaka sa...

Ja, Harry Hole är ju en möjlighet. Böckerna är bra i alla fall- men jag har inte läst alla.

Ewa K sa...

Har inte läst Jo Nesbø, men den finns några böcker i hyllan...

bloggbohemen sa...

Gjorde ett försök att lyssna på den första boken i serien om Harry Hole, men gillade den inte alls.

Helena sa...

Det var några år sedan jag läste Nesbö, men jag hade nog kategoriserat Harry som en good guy om än inte drömprins (kan ju minnas fel förstås).

Lotten sa...

Jag tänker honom som en av de goda, men det är ju just hans nyanser som är det intressanta.

Den läsande Kaninen sa...

Enligt mig så är Harry i grunden god, men är samtidigt en bad boy på samma sätt som Gunvald Larsson i böckerna om Martin Beck

Anonym sa...

Jag måste läsa någon av de böckerna, absolut. Jag håller med dig att en god i böckerna också kan vara en liten bad guy, bra exempel där.
Mia

Freja sa...

Harry är en äkta antihjälte, jag gillar honom starkt!