fredag 7 juni 2013

Bokbloggsjerka 7 – 11 juni

Det har blivit fredag och dags för en ny bokbloggsjerka och veckans fråga lyder

Hur ”genrebunden” är du? Det vill säga vad förväntar du dig av en bok som är kategoliserad i en viss genre?

Nja, så där skulle jag säga. Jag läser en ganska blandad mix av böcker och genrer och har i ärlighetens namn inte funderat så mycket på vad jag förväntar mig av en bok från en viss genre. Visserligen så förväntar jag mig mord när jag läser en deckare, men eftersom jag anser att en deckare inte blir bättre för att liken staplas på hög så kan jag bli lyrisk över en välskriven deckare utan mord. Sedan är det klart att jag förväntar mig lite spänning i thrillers och när det gäller historiska romaner så vill jag att de hyffsat historiskt korrekta.

7 kommentarer:

Monika sa...

Man kan nog säga att jag väntar mig ett minimum av varje genre, om den sedan innehåller mer så gör det inget.

23 minuter sa...

För mig är det också viktigt att det är historiskt korrekt när man läser böcker utspelade i en vis historiskt miljö... annars blir jag bara irriterad när jag läser ;)

Sanna sa...

Håller med båda tidigare kommentatorerna! Och är själv också litterär allätare så tycker ofta inte genren är så viktig.

Vargnatts bokhylla sa...

Jag har inte heller funderat så mycket över vad jag förväntar mig från olika genrer tidigare.

Ewa K sa...

Historiskt korrekt så gott det nu går tycker jag också är viktigt. Jag vill känna att jag befinner mig i rätt tidsepok.

Anonym sa...

Jag är också allätare men läser hemskt gärna deckare. Fast jag har inte funderat så mycket på frågan.
Deckare är väl lika med mordgåta i alla fall.
Mia

Lotten sa...

En deckare behöver inte innehålla mord, men ett mysterium av något slag är jag ute efter.