måndag 10 juni 2013

I havet finns så många stora fiskar

Sara Lövestam är en författare som jag hört talas om och som verkat lite intressant, men som jag av någon anledning aldrig kommit mig för att läsa. När en av hennes böcker dök upp på bokbytarbordet på bokresan i april så fick den följa med mig hem efter att jag läst första meningen i baksidestexten; Bakom en gardin i Lugnvik står en iakttagare. Jag har nämligen förträngt att Sara Lövestam har lokala kopplingar.
 
I havet finns många stora fiskar handlar om Malte som är fem år gammal och som alldeles själv hittat en grön kotte och när han ser på den tänker han inte så mycket på det andra, mamma som mest är trött, pappan som bara hälsat på en gång och mannen med blonda håret som kanske är hans vän. Bakom ett fönster står Iakttagaren som tittar på barnen som leker på dagisgården. Det känns tryggt där bakom treglasfönstret, världen hålls på ett behagligt avstånd. I alla fall tills världen inte längre går att hålla på samma avstånd.
 
Jag är så glad över att jag följde impulsen och tog med mig I havet finns så många stora fiskar hem, det är en av de bästa böckerna som jag läst den på sistone. Det är en väldigt stark berättelse och den blir bara bättre av att den berättas ut Maltes perspektiv. Tyvärr så finns det bland oss alldeles för många Malte som ingen riktigt ser. Språket är helt underbart och jag kommer helt klart att läsa fler av Sara Lövestams böcker (debuten Udda ligger redan och väntar i Letton).

2 kommentarer:

Bokdamen sa...

Låter intressant. Känner till författaren men har inte läst något av henne, ännu :)

Taggade dig i Sommarläsning:
http://bokdamenblog.wordpress.com/2013/06/10/tag-sommarlasning/

bloggbohemen sa...

Har den hemma och hoppas hinna läsa den i sommar. Många har beskrivit den som en mycket läsvärd bok.