torsdag 27 juni 2013

Udda

 I Sara Lövestams debut Udda får vi möta tre karaktärer som inte riktigt passar in i samhällets normer och som känner sig udda. Martin är butikschef på systembolaget i Huddinge och skulle kunna få vilken tjej som helst, men han tänder bara på amputerade kvinnor. Något som han upptäckte på ett badhus i tidigare tonåren. Martins bästa vän är lesbiska Lelle, som arbetar som svensklärare på gymnasiet och som ofta byter flickvän. Via ett nätforum träffar Martin Paula, som har noll och ett halvt ben, ett ansikte där ansiktshalvorna sitter olika högt och som forskar kring löst och fast sammansatta partikelverb. Som ett skydd mot omvärlden har Paula skaffat sig en hård yta och släpper helst ingen för nära inpå sig. På något sätt verkar deras historier hänga ihop med de tre kvinnorna som arbetar på kemtvätten i Sveg.

Sara Lövestam vann 2009 Piratförlagets manustävling Bok-SM med Udda. Det är en stark och välskriven debutroman om några udda människors möten med varandra. Det finns en varm ton i berättelsen och jag bryr mig om de sympatiska karaktärerna, vilket gör att jag känner mig förlåtande mot att delar av berättelsen är ganska förutsägbar.


2 kommentarer:

bloggbohemen sa...

Läste boken för nåt år sedan och gillade den. En annan av Lövestam ligger i läshögen just nu. Hoppas den är lika bra.

Den läsande Kaninen sa...

Jag har fallit pladask för Sara Lövestams böcker nu i juni och läst och älskat alla tre (och längar efter den som kommer i slutet av sommaren)